Word vrijwilliger bij de Depressielijn

21 september 2021

Wil jij je ervaring met depressies inzetten om anderen te helpen? Gewoon vanuit huis? Word dan vrijwilliger bij de Depressielijn! Dit is de telefonische helpdesk van de Depressie Vereniging voor mensen met een depressie en hun naasten.

Bellers kunnen bij jou terecht met hun verhaal of met hun vragen. Dankzij jouw eigen ervaringen en inzichten kun jij op een waardevolle manier met ze meedenken over manieren om hun situatie te verbeteren.

Vrijwilliger bij de Depressielijn

De Depressielijn is op werkdagen bereikbaar:

• ’s ochtends van 10:00 – 12:30
  • ’s middags van 14:30 – 17:00
  • ’s avonds van 19:00 – 21:00

Als vrijwilliger draai je bij voorkeur één ochtend-, middag- of avonddienst per week. Minder diensten zijn eventueel ook bespreekbaar.

Tijdens jouw dienst schakelen we het centrale nummer van de Depressielijn door naar je mobiele telefoon. In de gesprekken bemoedig, informeer en adviseer je bellers vanuit je eigen ervaringsdeskundigheid en door gebruik te maken van LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen – voor deze vaardigheden volg je de workshop Individueel lotgenotencontact via PGOsupport.

Wie ben jij?

• Je hebt ervaring met depressies, omdat je die zelf hebt meegemaakt of iemand in je directe omgeving.
  • Je hebt een verstaanbare stem
  • Je bent in staat om contact aan te gaan, te houden en te verbreken.
  • Je bent bereid om te leren en om na zes maanden nieuwe collega-vrijwilligers in te werken.
  • Je bent lid van de Depressie Vereniging of je wilt dat worden.
  • Je hebt een rustige thuiswerkplek en een e-mailadres om te communiceren over de planning.
  • Je vindt het fijn om met jouw ervaringen ook anderen te helpen.

Vrijwilliger bij de Depressielijn

Je komt terecht in een prettig en gedreven team van 10 tot 15 vrijwilligers. Iedere maand is er een online meeting, waarin alle medewerkers kennis en ervaringen delen en van elkaar leren. Over je voortgang heb je jaarlijks online een gesprek met de coördinator van de Depressielijn.

Jaarlijks organiseren we een gezellige vrijwilligersdag. Als vrijwilliger krijg je de mogelijkheid om gratis cursussen en workshops te volgen via PGOsupport.

Contact

Wil anderen helpen met jouw ervaringen? Stuur dan een berichtje met jouw motivatie en wat informatie over je achtergrond naar info@depressievereniging.nl. Geef daarin ook aan wat jouw beschikbaarheid is. Zodra we een berichtje van je binnen hebben, nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Voor vragen kun je terecht bij Sheila Tolboom en Jasmijn Noorlander via depressielijn@depressievereniging.nl of via telefoonnummer 088-5054335.