Word moderator bij Depressie Connect!

22 november 2021

Wil jij je ervaring met depressies inzetten om anderen te helpen? Gewoon vanuit huis? Word dan vrijwilliger bij Depressie Connect, de online community van de Depressie Vereniging voor mensen met depressie en hun naasten. Zij kunnen 24/7 op dit forum terecht! Dankzij jouw eigen ervaringen en inzichten kun jij op een waardevolle manier de toon en inhoud op het platform volgen. Zo nodig stuur je bij en draag je nieuwe onderwerpen aan om het onderlinge ‘online verkeer’ – speciaal van en voor de jongere deelnemers – in goede banen te leiden. Wij zoeken dus een:

Jonge moderator bij Depressie Connect

Binnen Depressie Connect kunnen deelnemers laagdrempelig en eventueel anoniem hun ervaringen in het omgaan met depressie delen en leren van ervaringskennis van anderen. Meer dan 2000 deelnemers maken al gebruik van Depressie Connect. De community wordt 7 dagen per week 2x keer per dag gemodereerd door een team van enthousiaste ervaringsdeskundige moderatoren.

Wie ben jij?

We weten dat er ook jonge deelnemers binnen Depressie Connect zijn. Soms noemen zij hun leeftijd of leiden we dat af uit hun berichten. Het huidige team moderatoren heeft een ‘wat hogere’ gemiddelde leeftijd. Daarom zijn we specifiek op zoek naar een vrijwilliger uit de doelgroep, die het leuk vindt om online in contact te gaan met de jongeren binnen de community en een brug naar hen kan slaan: bijvoorbeeld door hun behoeften te peilen en hierop in te spelen.

We zoeken dus iemand die de doelgroep jongeren in de community gaat ‘managen’. We zijn benieuwd hoe de jongeren de community ervaren: helpt het hen bij hun herstel? Of missen zij iets in de community? Kunnen we de community aantrekkelijker maken voor jongeren? Het is dus een beetje een pioniersrol, waar je – afhankelijk van je eigen agenda – 2 tot 4 uur per week mee bezig kunt zijn en waar je veel vrijheid in hebt.

Samengevat:

• Jij komt uit de doelgroep (tussen 18 en 30 jaar)
  • Jij bent enthousiast voor en hebt affiniteit met het werken met ‘online peer support’/ lotgenotencontact binnen een forum. Ervaring met het werken met een online forum is een pré, maar niet noodzakelijk
  • Jij hebt ervaring met depressie, doordat je hier zelf mee te maken hebt gehad of omdat je naaste bent/was. Je mag, waar nodig, jouw ervaringskennis inzetten om anderen te ondersteunen (dit is geen verplichting)
  • Jij bent minimaal 2 uur per week beschikbaar en bereid om het (gezellige) moderatoren overleg bij te wonen (online of in Amersfoort). Dit is gemiddeld eens per zes weken.

Vrijwilliger bij de Depressie Vereniging

Deze vrijwilligersfunctie draagt bij aan de kwaliteit van leven van (jonge) mensen met depressie en hun naasten. Je vult deze functie dus niet alleen in maar met het team van 6-8 leden samen. Het moderatorenteam is een betrokken en enthousiast team.  Er is veel contact onderling voor advies en vragen en je kunt met je andere teamleden overleggen en ervaringen uitwisselen.

Het is dan ook vanzelfsprekend dat je deelneemt aan het moderatorenoverleg, waar we samen met het team de bijzonderheden, mogelijke verbeteringen en praktische zaken bespreken. In dit overleg brainstormen we ook over de verdere ontwikkeling en toekomst van Depressie Connect. Daarin horen we jouw stem dan graag!

Over je voortgang heb je jaarlijks een gesprek met de coördinator van Depressie Connect. Eens per jaar organiseert de vereniging een gezellige vrijwilligersdag. Indien je reis- en onkosten maakt, kun je die vergoed krijgen. Ook krijg je als vrijwilliger de mogelijkheid om gratis cursussen en workshops te volgen via PGO support.

Contact

Voor meer informatie kun je kijken op onze website bij Depressie Connect. Meld je gerust online aan bij Depressie Connect om de community eens te bekijken.

Heb je vragen? Bel dan met het algemene telefoonnummer van de Depressie Vereniging: 088 505 4335 en vraag naar Marieke van Dord, coördinator van Depressie Connect.

Ga je ervoor en wil je anderen helpen met jouw ervaringen? Stuur dan een berichtje met jouw motivatie en wat informatie over je achtergrond naar  Marieke van Dord via m.vandord@depressievereniging.nl. Geef daarin ook aan wat jouw beschikbaarheid is. Zodra we een berichtje van je binnen hebben, nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Ja, ik word graag moderator!

Naam*
Plaats/regio*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.