Leden van de Depressie Vereniging kunnen met korting gebruik maken van verschillende mindfulness trainingen!

Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Mindfulness, of aandachttraining, is oorspronkelijk gebaseerd op oosterse meditatie. Je leert het lichaam en de geest te ontspannen, minder te piekeren en automatische, niet helpende, gedragspatronen te doorbreken. Je gaat meer keuzevrijheid en minder stress ervaren in het dagelijks functioneren. Een goede training is bewezen effectief als behandeling tegen depressie.

Hoe werkt Mindfulness?

Door je in een ontspannen houding op je ademhaling of je houding te concentreren, train je jezelf om je te richten op het heden. De oefeningen laten je ervaren wat je voelt in het ‘hier en nu’. Wanneer gedachten afdwalen, breng je die weer terug naar de ademhaling. Dat is lastig, want gedachten en emoties lijken ‘als vanzelf’ op te komen. Je ontdekt wat er in je omgaat en wordt je meer bewust van je reacties op moeilijke situaties. Je leert ook om je ervaringen te accepteren, zonder jezelf meteen te veroordelen of zonder iets (waaraan je denkt) onmiddellijk te willen veranderen. Het is niet de bedoeling om gedachten aan nare ervaringen krampachtig weg te werken. Tijdens de oefeningen leer je om de gedachten rustig waar te nemen en er minder door beheerst te worden. Mindfulness heeft meditatie als onderdeel maar is wat breder in de fysieke aandachtige oefeningen.

Bewezen Effectief

Binnen mindfulness bestaat MBCT: Mindfulness Based Cognitive therapy, een variant van MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), gericht op terugvalpreventie bij depressie. Deelnemers leren om de ‘trigger’ voor een nieuwe depressie, zoals negatieve gedachten en gevoelens, tijdig te herkennen. Door deze gedachten en gevoelens te leren zien als voorbijgaande gebeurtenissen vermindert de kans op het opnieuw optreden van een depressie. Bij mensen die meerder depressieve periode hebben meegemaakt blijkt MBCT de kans op terugval met maar liefst de helft te verminderen.

Mindfulness lijkt op cognitieve gedragstherapie. Deze therapie is er ook op gericht om erachter te komen wat de automatische (negatieve) gedachten zijn, waar je last van hebt. Het verschil is, dat bij mindfulness de bewustwording in zekere zin uit je lijf komt en niet door te praten in een therapiesessie. Een ander verschil is dat verandering in je gedachtenpatroon geen vooropgezet doel van mindfulness is. De kern is dat je observeert wat zich aan je voordoet.

Er is de laatste jaren veel aandacht voor mindfulness, omdat het zowel bij psychische als bij somatische stoornissen (bijv. bij pijn) kan helpen. Maar dat gebeurt natuurlijk niet altijd, bij iedereen. Of het nu om gesprekstherapie, om lichaamstraining of om mindfulness gaat, het moet ook een beetje bij je passen. Inmiddels is aangetoond dat mindfulness effectief is voor de behandeling van depressie en het verminderen van stress. En voor het voorkómen van terugval, wanneer je een of meer ernstige depressies hebt gehad.

Aanbod voor leden van de Depressie Vereniging

De depressie Vereniging biedt aan leden verschillende soorten Mindfulness trainingen aan met grote korting. Dit doen we in relatie met Molemann en met Ascender. Beiden zeer ervaren en goed beoordeelde instellingen. Mocht je een mindfulness training niet vergoed krijgen via je verzekering is dit een mogelijkheid om toch een training te doen. Let op! Op internet vind je allerlei cursussen. Vaak zijn dat cursussen voor een algemeen publiek; niet altijd goedkoop en niet specifiek op depressie gericht. De cursussen die je via onze website vindt zijn dat wel.

Molemann

Molemann biedt regelmatig in Amersfoort, maar ook landelijk, speciaal voor de leden van de Depressie Vereniging een 8 weekse cursus aan met €100 korting! Je betaalt geen €550 maar €450. Je krijgt theorie en oefeningen met ondersteuning van diverse materialen in een trainingsmap.

Heb je interesse? Meld je dan aan.
Daarbij vermelden: Depressie Vereniging Mindfulness training + ANW gegevens. Wanneer er een nieuwe cursus start nemen ze contact met je op.

Je kunt je aanmelden via mindfulnessamersfoort@molemann.nl

Ascender

Bij voldoende aanmeldingen (min. 8 personen) biedt Ascender trainingen aan in Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Eindhoven met ervaren Mindfulness trainers. Je kan jezelf dus op een wachtlijst plaatsen. Ook deze mindfulness training bestaat uit 8 sessies met tussenpozen van één week. Je krijgt theorie en oefeningen met ondersteuning van diverse materialen in een trainingsmap. De kosten zijn € 550 wanneer de werkgever betaalt, en € 350 voor individuele leden van de Depressie Vereniging.

Aanmelding/ kennismaking
Neem contact op met het secretariaat van Ascender via 030-2522792 of utrecht@ascender.nl.

1Welkom op Depressie Connect!
2Wie zijn wij
3Doel Depressie Connect
4Gezamenlijke afspraken
5Hoe werkt Depressie Connect?
6Welkom op Depressie Connect!
Op deze online plek kun je anoniem, veilig en afgeschermd andere mensen met depressie ontmoeten.Je kunt ervaringen in het omgaan met depressie uitwisselen, informatie delen en vinden, en vragen stellen aan andere ervaringsdeskundigen.

Op Depressie Connect gaat het om de vraag; “Wat heb je geleerd tijdens je depressie(s)?”.

Hier vallen veel verschillende thema’s onder, waar op de community ruimte voor is. Hoeveel ellende een depressie ook met zich meebrengt,

Depressie Connect is bedoeld om te praten over hoe jij met depressie leert leven. Iedereen die te maken heeft met depressie(s) en anderen met ervaringskennis wil treffen om de weg naar herstel te bespreken is welkom om deel te nemen aan de community.

Wil je kennismaken met het team van Depressie Connect? Of wil je meer weten over de afspraken en mogelijkheden op deze online community?

Klik dan op het vraagteken rechtsboven in het scherm.

1Welkom op Depressie Connect!
2Wie zijn wij
3Doel Depressie Connect
4Gezamenlijke afspraken
5Hoe werkt Depressie Connect?
6Welkom op Depressie Connect!
Welkom op Depressie Connect! De online community voor naasten van mensen met depressie.

Op deze plek kun je anoniem, veilig en afgeschermd, andere mensen ontmoeten die iemand met depressie in hun omgeving hebben.

Je kunt steun vinden bij anderen, zelf om hulp vragen, ervaringen over het leven met iemand met depressie uitwisselen, informatie delen en vinden en vragen stellen.

Op Depressie Connect gaat het om het omgaan met de zorgen over en voor iemand met depressie. Naasten kunnen op Depressie Connect

ondersteuning vinden bij andere naasten. De community is bedoeld om jouw ervaringen als naaste te delen met lotgenoten.

Er is ruimte voor veel verschillende thema’s, bijvoorbeeld; “Wat helpt je in het (goed) omgaan met iemand met depressie in je omgeving?”,

“Waar loop je tegenaan in je relatie/vriendschap met die persoon en hoe ga je hiermee om?”.

Klik dan op het vraagteken rechtsboven in het scherm.