Zijn er geneesmiddelen die absoluut niet kunnen worden gecombineerd met antidepressiva?

Absolute contra-indicaties zijn er niet. Wel zijn er riskante combinaties, die door de arts goed gevolgd moeten worden (“monitoren”). Bij antistollingstherapie bijvoorbeeld moet vaker worden gecontroleerd. Soms worden in het ziekenhuis MAO remmers gecombineerd met de “gewone” antidepressiva, onder geregelde (en strenge!) bewaking van de vitale functies (o.a. de bloeddruk).

Tricyclische middelen hebben een vertragende werking op de prikkelgeleiding van het hart. Als je geneesmiddelen gebruikt die dit effect ook hebben (anti psychotische middelen, cimetidine (Tagamet), bètablokkers zoals metoprolol en sotalol en andere) moeten die eventueel worden aangepast. Ook moet de arts er rekening mee houden dat het effect van sommige bloeddrukverlagende middelen kan worden tenietgedaan.

Bij SSRI’s is het raadzaam op te passen met andere geneesmiddelen die de hoeveelheid serotonine kunnen doen toenemen. Hierdoor ontstaat het gevaar van een serotoninesyndroom. Dit speelt bijvoorbeeld een rol bij de combinatie van sterke pijnstillers pethidine en tramadol, sumatriptan met vrijwel alle andere antidepressiva (amitriptyline, clomipramine, imipramine, buspiron, lithium).

De combinatie met een bepaalde categorie pijnstillers, de NSAID’s (Non Steroïdal Anti Inflammatory Drugs) zoals ibuprofen, dexibuprofen, diclofenac, indometacine, naproxen, sulindac etc, d.w.z. de groep, die men aanduid met de naam Prostaglandinesynthetaseremmers kunnen in combinatie met de SSRI’s de kans op maag- en darmbloedingen van deze middelen vergroten.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva