Zijn antidepressiva verslavend?

Uit onderzoek blijkt dat 30% van de gebruikers van antidepressiva er moeilijk weer vanaf komt. Dit is reden dat zij de medicijnen vaak jaren blijven gebruiken. Vooral van Seroxat (Paroxetine) en Venlafaxine is dit een bekend probleem. Daarom adviseert de Depressie Vereniging behandelaars deze niet in eerste instantie voor te schrijven.

Bij antidepressiva is het niet zo dat je een steeds hogere dosering zoals bij een alcoholverslaving om hetzelfde effect te bereiken. De werking blijft in de loop van de tijd gelijk.

Als je plotseling stopt met antidepressiva kun je last krijgen van verschillende ontwennningsverschijnselen. Het advies is daarom nooit plotseling te stoppen, maar zeer geleidelijk af te bouwen.

Helaas is per antidepressivum nog onbekend hoe je in kleine stapjes geleidelijk kunt afbouwen. Daarom dringt de Depressie Vereniging er op aan dat hier zo snel mogelijk duidelijkheid over komt en mensen die willen afbouwen er goede hulp en ondersteuning bij krijgen. Taperingstrips kunnen een handig hulpmiddel zijn.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva.