Werken antidepressiva altijd? Ook op termijn?

Antidepressiva werken niet altijd. Gegevens van het College voor Zorgverzekeringen laten zien dat in de praktijk het eerste antidepressivum bij ongeveer 30-35% van de patiënten aanslaat.

Als antidepressiva werken, werken ze tijdens de gehele ziekte episode. Dit is geen garantie dat dit middel bij een volgende episode weer zal werken, maar dat is wel waarschijnlijk. Als je ooit verbetering hebt ervaren bij het gebruik van antidepressiva is het aannemelijk dat dat ook een volgende keer gebeurt. Een probleem is wel dat het minimaal vier tot zes weken duurt voordat het duidelijk is of een medicament echt aanslaat.

Als antidepressiva niet aanslaan is het gebruikelijk om bij tricyclische middelen de bloedspiegel te controleren en de dosering eventueel eerst te verhogen. Is er na zes weken nog geen verbetering, dan is het raadzaam een ander middel te gaan proberen. Helaas is er (nog) geen onderzoek bekend waardoor voorspeld kan worden welk type medicament bij welke patiënt zal aanslaan.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva