Welke relatie is er tussen darmfuncties, depressies en antidepressiva?

Er is een relatie tussen darmfuncties, depressies en antidepressiva. Verstopping (‘obstipatie’ of ‘hardlijvigheid’) is bijvoorbeeld één van de meest storende symptomen van een vitale depressie. Meestal gaat dit samen met gebrek aan eetlust. Vroeger zei men wel eens bij een depressie: ‘Er kan niets in, en er kan niets uit, ook geen tranen of zelfs spraak’. Omgekeerd heeft 35% van de mensen met het prikkelbare darm syndroom last van depressies en angststoornissen. Ook de meeste bijwerkingen van SSRI’s zijn maag- en darmproblemen.

Zowel bij verstopping als bij depressie speelt serotonine een belangrijke rol. Serotonine wordt voor 95% geproduceerd in het maagdarmkanaal. De darm maakt ook hormonen, die invloed hebben op de hersenen. Er wordt daarom wel gesproken van de hersen-darm-as. Daarom kunnen gerichte voeding,  speciale diëten en supplementen ook een gunstige invloed hebben op depressies.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva.