Wat te doen als je je pillen bent vergeten in te nemen?

Vaak staat in de bijsluitertekst wat je moet doen bij een gemiste dosis. Als je je pillen bent vergeten is het meestal goed om binnen 8 uur het medicijn alsnog in te nemen. Merk je het pas na 8 uur, dan kun je de dosis overslaan en de volgende dag de normale dosis innemen. Mocht je echter last krijgen van ontwenningsverschijnselen dan is het handiger de dosis alsnog te nemen.

Het effect van het niet innemen verschilt per type antidepressiva. Bij fluoxetine is het bijvoorbeeld veel minder hinderlijk dan bij paroxetine. Over het algemeen heeft iemand die al langere tijd antidepressiva gebruikt een zogenaamde “steady state” in het bloed. Een soort evenwicht tussen opname en het weer uit het bloed verdwijnen van de stof. Zie ook Hoe lang blijven de stoffen in het bloed?. Bij middelen die relatief lang in het bloed aanwezig blijven, zoals fluoxetine, citalopram en escitalopram, is een keertje overslaan niet zo erg.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva