Wanneer kan de dosis verlaagd worden en / of kun je stoppen met antidepressiva?

Als de medicatie aanslaat (wat je meestal binnen 3 weken wel merkt) ga je in overleg met je arts door met de dosering waarbij een verbetering is bereikt. Een verlaging van de dosering verhoogt de kans op terugval.

Als het de eerste keer is dat je een depressie hebt kan de dosis 6 maanden nadat je bent hersteld voorzichtig worden verlaagd. Heb je al eerder een depressie gehad dan houdt men gewoonlijk een termijn van 12 maanden aan.  Er zijn geen objectieve criteria voor herstel. Of er sprake is van herstel is iets dat jij zelf, samen met de behandelaar, vaststelt. Het stoppen met antidepressiva is dus een persoonlijke overweging. Doe het het liefst als de omstandigheden zo stabiel en rustig mogelijk zijn. Verlaging van de dosering of stoppen met de medicatie moet altijd gebeuren in overleg met de behandelaar. Zie ook zijn er vaste regels voor afbouwen van antidepressiva.

Het is aan te bevelen heel geleidelijk (over weken tot maanden) af te bouwen. Tijdens die periode is het belangrijk om regelmatig contact te hebben met je arts. Bij een terugval kan het beste de oude, effectieve dosis zo snel mogelijk worden hersteld. Helaas duurt het ook dan vaak enige tijd voordat het therapeutische effect weer wordt bereikt. In uitzonderlijke gevallen slaat het middel niet meer aan, en moet je overstappen naar een ander antidepressivum.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva