Zijn er vaste regels voor het afbouwen van antidepressiva?

Het afbouwen van antidepressiva is maatwerk. Er zijn geen vaste regels voor behalve dat het geleidelijk moet gebeuren. Het is belangrijk om samen met je behandelaar een persoonlijk afbouwschema te maken. Daarbij moet rekening gehouden worden met het soort medicijn, de duur van de behandeling, de hoogte van de dosering en natuurlijk met je eigen voorkeur en eventuele eerdere ervaringen met stoppen. In het algemeen geldt: hoe langer je antidepressiva hebt gebruikt, hoe groter de kans op ontwenningsverschijnselen.

Als je heftige ontwenningsverschijnselen krijgt kun je terug naar de oorspronkelijke dosis. Daarna is het zaak om nog geleidelijker te verminderen. Soms kan in overleg met de apotheek de dosis worden verminderd door het medicament over meer capsules te verdelen (hercapsuleren). Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van zogenaamde taperingstrips. Lees hierover ook dit bericht.

De Depressie Vereniging dringt er bij deskundigen op aan dat er duidelijkheid nodig is per antidepressivum hoe in kleine stapjes verantwoord afgebouwd kan worden.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva