Hoe wordt de dosering van antidepressiva bepaald?

De dosering van antidepressiva wordt proefondervindelijk bepaald. Dat wil zeggen dat de arts en de patiënt samen  proberen vast te stellen welke dosis het beste past. Er zijn echter wel standaarddoseringen waarmee de psychiater/ huisarts begint. Middelen als fluoxetine (Prozac), cipramil (Citalopram) en paroxetine (Seroxat) kennen een standaard startdosering van 20 mg eenmaal per dag, voor escitalopram is dit 10 mg, voor sertraline (Zoloft) 50 mg, voor duloxetine (Cymbalta) 60 mg, voor  venlafaxine (Efexor) 75 mg.
Tricyclische antidepressiva worden gestart met 25-50 mg per dag waarbij vaak 75 mg minimaal moet worden gegeven (amitriptyline, imipramine, clomipramine, nortriptyline, dosulepine, etc.); de dosering van tricyclische antidepressiva wordt gecontroleerd met een bloedspiegel; dit is bij de andere antidepressiva in Nederland niet gebruikelijk.

Als er enige verbetering is, maar nog niet genoeg, kan de dosis na ongeveer vier weken worden verhoogd totdat er wel een bevredigend resultaat wordt bereikt.

Bij het verhogen van de dosering moet een balans gezocht worden tussen het gewenste effect en bijwerkingen.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva