Wat kan ik doen tegen de bijwerkingen?

Sommige bijwerkingen kunnen in meer- of mindere mate behandeld worden. Tegen verstopping (obstipatie) kun je lactulose siroop krijgen, of macrogol/elektrolyten (bv Movicolon). Hoofdpijn kun je bestrijden met paracetamol. Voor slapeloosheid kan het helpen om gedurende enkele weken slaapmiddelen als temazepam of zopiclon te gebruiken. Als je last hebt van plotselinge bloeddrukdaling (orthostatische hypotensie) moet je jezelf aanleren rustig op te staan, wat vaak na enige oefening wel lukt. Voor de bij veel middelen optredende droge mond kun je suikervrije zuurtjes of kauwgom nemen. Drink in elk geval veel water. Het is dan ook belangrijk goed te poetsen en regelmatiger naar de tandarts te gaan voor controle. Misselijkheid lijkt te verminderen als je de medicatie niet op een lege maag inneemt of met melk gebruikt. Bij slaperigheid en sufheid blijkt koffie geen effect te hebben, in dat geval is een ander antidepressivum een optie. Voor alle andere bijwerkingen rest helaas geen ander advies dan afwachten tot de bijwerkingen vanzelf minder worden.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva