Hebben andere geneesmiddelen effect op de werkzaamheid van antidepressiva?

Verschillende geneesmiddelen kunnen elkaar beïnvloeden. Overleg dus altijd met je arts als je naast antidepressiva andere medicijnen wil gaan gebruiken of voorgeschreven krijgt. Omdat er zoveel antidepressiva op de markt zijn, wordt hier volstaan met een algemeen antwoord. Vooral de werking van MAO remmers kan door andere medicijnen worden beïnvloed.

In het algemeen wordt het sterk afgeraden om MAO-remmers te combineren met alle andere antidepressiva. Dit geldt ook voor moclobemide. MAO remmers geven eveneens heftige reacties in combinatie met de pijnstiller pethidine. Ook zijn er ongewenste interacties beschreven met middelen ter bestrijding van hoge bloeddruk. Hetzelfde geldt ook voor de tricyclische verbindingen. Het antimigraine middel sumatriptan (imigran) mag niet gecombineerd worden met MAO remmers of serotonine heropname remmers, omdat het de kans op het serotoninesyndroom sterk doet toenemen. Omgekeerd, MAO remmers verhogen de hoeveelheid antimigraine middelen (triptanen) in het bloed bij migrainepatiënten. Sint Janskruid doet de bijwerkingen van deze middelen ook toenemen.

Kijk op mijnmedicijn.nl voor persoonlijke ervaringen met antidepressiva