Voortgang project ‘Naasten in Kracht’

19 januari 2017
Zaltbommel - Portret van Janneke en Theo Boogaard, gemaakt als illustratief beeld voor de communicatie van het project 'Naasten in kracht' van Ypsilon/ResCon in samenwerking met het Landelijk Platform Ggz. Foto: Arnold Reyneveld

Zaltbommel – Portret van Janneke en Theo Boogaard, gemaakt voor ‘Naasten in kracht’. Foto: Arnold Reyneveld

Over twee jaar moet hij af zijn: een interactieve website speciaal voor familie en naasten van mensen met psychische klachten. Een project opgezet met 9 cliënten- en familieorganisaties uit de GGz sector. De Depressie Vereniging werkt mee en biedt ervaringsdeskundigheid.

Wat is de achtergrond van dit project? Informatie over psychische klachten is ruimschoots voorhanden tegenwoordig. In de vorm van websites, blogs van ervaringsdeskundigen, fora, boeken, etc. Maar dat gaat vaak over de mensen die het zelf hebben. Partners, kinderen, broers en zussen die worstelen met ondersteuning van hun naaste zijn onzichtbaar. Terwijl ze wel samenleven met deze mensen, en dat gaat niet vanzelf. Voor veel naasten is het een zoektocht om de juiste balans te vinden tussen er zijn voor iemand anders en genoeg tijd en ruimte houden voor jezelf.

Doel

Naasten in Kracht heeft als doel om via de interactieve website de kracht van naasten van mensen met psychische klachten te versterken met tips en trucs. Wat gaan we doen?

Om naasten te ondersteunen, zal de interactieve website worden voorzien van informatie, psycho-educatie en ervaringsverhalen. Om ervoor te zorgen dat de interactieve website goed aansluit bij vragen en behoeften van naasten worden experts op het gebied van digitale psycho-educatie en naasten geraadpleegd via (groeps-)interviews. Vervolgens wordt een raamwerk ontwikkeld en verzamelen we ervaringsverhalen, aansluitend bij vragen en problemen waar naasten tegen aanlopen. En dan komt het proces om alle informatie logisch te ordenen in een website en testen, testen, testen. Naar verwachting kunnen naasten hier eind 2018 gebruik van make

Heb jij ideeën?

Heb jij een concreet idee voor de website? Mail jouw idee of tip aan projectleider Marloes Martens (m.martens@rescon.nl) en het projectteam gaat ermee aan de slag!