UMCG zoekt deelnemers voor ketamine- en psilocybinestudie

15 november 2018

In Nederland krijgt bijna één op de vijf volwassenen ooit in het leven te maken met een depressie. Bij ongeveer 30 procent van deze mensen heeft reguliere behandeling geen of onvoldoende effect op de stemming. Er is dan ook grote behoefte aan de ontwikkeling van nieuwe behandelmogelijkheden voor depressie.

Onderzoekers van de afdeling Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zijn in 2017 een studie gestart om te onderzoeken of mensen met een hardnekkige depressie baat hebben bij het gebruik van orale ketamine. Tevens zullen zij binnenkort een studie aanbieden waarin onderzocht wordt of mensen met een hardnekkige depressie baat hebben bij eenmalig gebruik van psilocybine, in combinatie met psychotherapie.

Onderzoek naar de behandeling van depressie is niet mogelijk zonder deelnemers. Voor zowel de ketaminestudie als de psilocybinestudie is het UMCG op zoek naar mensen met een vastgestelde depressieve stoornis waarbij behandeling met antidepressiva niet (voldoende) effectief is geweest. Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen via ketaminestudie@umcg.nl of psilocybinestudie@umcg.nl. Informatie over de ketaminestudie kunt u tevens vinden op de website: www.ketaminestudie.umcg.nl

De NPO heeft onlangs in een uitzending van ‘Dokters van Morgen’ aandacht besteed aan ketamine. In de uitzending vertellen een studiedeelnemer en professor Robert Schoevers over de ketaminestudie. De uitzending is via Uitzending Gemist hier te bekijken.