Ervaringen delen in een supportgroep

Workshop tijdens de Publieksdag op 26 mei 2018

Tijdens de publieksdag kun je kennismaken met de wijze waarop we ervaringen delen in een supportgroep. De Depressie Vereniging heeft er 60 in het land en we gaan het aantal groepen uitbreiden. Misschien iets voor jou?

Ervaringen delen en elkaar steunen staan centraal in de bijeenkomsten van de supportgroepen. Een supportgroep is geen therapiegroep en ook geen behandelprogramma.  De groepsleden vertellen elkaar hoe zij leven met hun depressie. De één heeft een manier gevonden om met de situatie om te gaan, de ander nog niet. In de groep kun je tips uitwisselen en elkaar ondersteunen. Meestal gaat het over ieders eigen ervaringen. Bijvoorbeeld over je dagindeling, werk, reacties van de omgeving of de vraag tegen wie je wat vertelt. Over medicatie, slaapproblemen, hoe om te gaan met schuldgevoelens en nog veel meer. Er gelden enkele basisregels zoals aandacht hebben voor elkaar en niets naar buiten brengen van wat in de groep naar voren komt. Dit is belangrijk om een gevoel van vertrouwen en veiligheid te creëren.