Sterker Zorgen – een online cursus voor iedereen die zorgt voor iemand met een depressie

28 september 2015

Zorgen voor iemand anders is vaak vanzelfsprekend. Je geeft om een ander en op het moment dat hij of zij hulp nodig heeft, bied je die aan. Op het moment dat iemand een hele tijd hulp nodig heeft zoals bij een langdurige lichamelijke of psychische ziekte kan die zorg intenser worden. Ondanks dat het zorgen voor een dierbare veel mooie dingen met zich mee kan brengen, kan het er ook voor zorgen dat jij zelf overbelast raakt. Dit kan leiden tot stress of overspannen zijn, en uiteindelijk tot een burn-out, psychische of lichamelijke problemen. Het is daarom van belang om ook voor jezelf te zorgen.

Depressie is een psychische stoornis die vaak voorkomt. Maar liefst een vijfde van alle mensen heeft een depressie op één bepaald punt in zijn of haar leven. Depressie heeft enorm veel invloed op iemands dagelijks bestaan. Zorgen voor iemand die depressief is kan ook een behoorlijke impact in jouw leven hebben. Je zult je bij tijden wellicht zorgen maken over je naaste, of dat je het zelf wel allemaal aan kan. Gelukkig kun je leren omgaan met de zorg voor iemand die depressief is, en om te voorkomen dat je jezelf niet uit het oog verliest of overbelast raakt.  Met dit doel voor ogen heeft de Vrije Universiteit  Amsterdam samen met de Depressie Vereniging de cursus “Sterker Zorgen” ontwikkeld.

Deze cursus is gratis en anoniem. Om je aan te melden voor de cursus heb je alleen een e-mailadres nodig. Hiermee krijg je een eigen gebruikersnaam en wachtwoord om de cursus te volgen. Momenteel wordt deze cursus getest op de gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit door de Vrije Universiteit.

Voor wie? Deze cursus is geschikt voor iedereen die zorgt voor een partner, gezins- of familielid of vriend(in) die last heeft van een depressie. De cursus kun je met elke computer volgen met een goede internetverbinding. Toegang tot deze cursus is alleen mogelijk met een gebruikersnaam en een wachtwoord.

Zie http://www.psychischegezondheid.nl/sterkerzorgen