Door: Marieke van Dord, Lotgenotencontact

Het afgelopen jaar hebben we met meerdere verenigingen meegedaan aan dit project van MIND. Regelmatig hadden we online besprekingen over waar we mee bezig waren op het gebied van online lotgenoten ontmoetingen. De goede ontwikkelingen maar ook de zaken die niet liepen, bespraken en deelden we met elkaar.

Afronding van het project

Op vrijdag 10 september jl. was de laatste bijeenkomst en konden we (eindelijk) fysiek bij elkaar komen in het Enik Recovery College in Nieuwegein. Elke vereniging had iemand afgevaardigd die een presentatie hield aan de hand van drie foto’s:

1. Een foto waar we trots op zijn
  2. Een foto van onze ‘briljante’ mislukking
  3. Een foto naar keuze

Onze presentatie

Ik hield de presentatie voor onze vereniging. De eerste foto was een foto van onze online gespreksbegeleiders en het projectteam; zonder hen hadden we dit project niet van de grond gekregen. De tweede foto was van een zielig hondje, in een deken gewikkeld. Dat stond symbool voor als je een slechte dag hebt, dat je dan wel ter plekke aan een groep zou willen deelnemen. Overigens zijn we de open (online) groepen op maandag- en dinsdagavond hiervoor gestart. Het begin is er, maar door meerdere factoren lopen deze groepen nog niet zoals we hoopten. Onze derde foto van mijn beeldscherm. Hierop kon je de online training zien die we zelf voor de gespreksbegeleiders ontwikkeld en gegeven hebben. Daardoor konden we op zo korte termijn al zoveel online supportgroepen openen.

Online lotgenotencontact tijdens de lockdown bood meerwaarde

Wat opviel aan de presentaties, was dat iedereen blij was online lotgenotencontact opgezet te hebben. Ook deelnemers waren tijdens de lockdown blij dat er tenminste íets was, al haalde het ‘t voor de meeste mensen niet bij fysiek contact. Bij meerdere verenigingen bleek de marketing een lastig punt.

Online lotgenotencontact na de lockdown

De meeste verenigingen stopten na de lockdown met de online supportgroepen, omdat het fysieke contact weer al hun aandacht opeiste. Een aantal verenigingen, zoals de onze, heeft het aanbod inmiddels zó ingericht dat beide vormen naast elkaar kunnen draaien. Dat er bij onze vereniging voldoende animo is voor de online variant, komt mogelijk ook omdat vooral mensen met depressie de deur niet uitkunnen of -durven én omdat bij online support de drempel toch lager is om met lotgenoten in contact te komen dan bij de offline variant. De Depressie Vereniging wil ook in de toekomst verder gaan met dit aanbod en dat wellicht nog uitbreiden met meerdere specifieke groepen. Zo hebben we nu al de naastengroep. Maar je kunt ook denken aan online groepen voor mensen met angst en depressie, of voor mensen met een migratieachtergrond en depressie.

Shout-out naar MIND

Al met al super dat we via MIND de kans hebben gekregen om aan dit project mee te doen. Hieronder twee foto’s van de laatste dag; op de rechter foto de organisatoren en van elke vereniging de projectleider. Deze maand worden de resultaten overigens gepresenteerd in een afsluitende bijeenkomst.