Pilot online supportgroepen & naasten online

22 juni 2021

Aan het begin van de Corona-pandemie ging een groot aantal supportgroepen over op een online variant van de groep. Er werd veel geëxperimenteerd met verschillende platforms om elkaar toch, op veilige afstand, met beeld en geluid te kunnen zien.

Naast alle drempels die het opwierp, bleek een online groep ook kansen te bieden: mensen die anders nog niet in een groep zouden kunnen bij gebrek aan een fysieke groep in de buurt, konden online toch al vaak deelnemen.

Toen MIND daarom organisaties zocht die mee wilden werken in het Pilotproject Online Offline, heeft de Depressie Vereniging zich hiervoor aangemeld. Door deelname aan deze pilot, kan de Depressie Vereniging, samen met negen andere zelfregie- en herstelinitiatieven uitvinden hoe een online supportgroepen-aanbod kwalitatief en duurzaam ontwikkeld kan worden.

Samen met een enthousiast team vrijwilligers werken we inmiddels al maanden aan het opzetten van dit aanbod en alle uitdagingen die we daarin tegenkomen. Met nu al een mooi resultaat! Zeven groepen zijn gestart, waaronder een groep voor naasten van mensen met een depressie, een jongerengroep en groepen voor mensen die wachten op een plaatsje in een fysieke groep. Op deze manier kunnen zij toch al gebruik maken van het lotgenotencontact.

Sommige online groepen zijn nu toegankelijk voor deelnemers, de zogenaamde ‘open groepen’. Na de pilotfase, die in de zomer afloopt, willen we het aanbod van online groepen geïntegreerd hebben in de website van de Depressie Vereniging, zodat geïnteresseerden hier ook voor kunnen kiezen.

Kijk voor meer informatie op: http://depressievereniging.nl/supportgroepen-depressie-vereniging-nederland/online-supportgroepen/

Uitgelicht: Naasten online

“De eerste ervaringen zijn absoluut positief. We krijgen van de deelnemers terug dat het fijn is dat het gevoel waarmee ze geconfronteerd worden, herkenning oproept bij de andere deelnemers.”

“Sommige kenmerken of ervaringen zijn vergelijkbaar met de één, dan weer met de ander. Maar het mooie is dat er altijd wel iemand is die dingen herkent. Ook bespreken we ervaringen die je zelf lastig vindt in een bepaalde situatie of waar je je zorgen over maakt.

Ik heb nog niet meegemaakt dat situaties door niemand herkend worden. Dat stimuleert het groepsgevoel en het gevoel dat jij niet de enige bent die zoekt. Het schept verbondenheid. Alleen het delen van je zorgen waarmee je zit, kan al opluchting geven.

Kortom: Het is fijn om met elkaar te delen hoe een depressieve partner invloed heeft op je relatie en hoe je evenwicht nastreeft in het omgaan met deze situatie. Door het gezamenlijk bespreken ontstaat het gevoel er niet alleen voor te staan.”

Rieky en Henk

Gespreksbegeleiders online naastengroep