Persbericht: ‘Lotgenotencontact loont. Depressie Connect, de online community voor mensen met depressie, heet de 2000e deelnemer welkom!’

19 juli 2021

Depressie Connect is ontstaan vanuit het onderzoeksproject ‘De kracht van depressie’. In dit project doen prof. dr. Jan Spijker, dr. Janna Vrijsen en promovendus Dorien Smit – in nauwe samenwerking met de Depressie Vereniging – onderzoek naar de ontwikkeling en inzet van ervaringskennis. Er bleek behoefte aan een laagdrempelige uitwisseling van ervaringen in het omgaan met depressie, dit faciliteren we middels het forum Depressie Connect. Ieder die te maken heeft met depressie is welkom om deel te nemen. Het forum is er voor en door lotgenoten; professionals maken geen onderdeel uit van het platform. We doen doorlopend onderzoek naar het effect en de werkzame mechanismen van lotgenotencontact.

Depressie Connect bestaat uit twee van elkaar afgescheiden community’s: één voor mensen met een depressie(-verleden) en één voor naasten van mensen met depressie. Waar de community voor naasten nog bescheiden van omvang is, vertoont die voor mensen met een depressie gestage groei. Momenteel passeert het aantal deelnemers de 2000.

Volgens cijfers van het Trimbos Instituut krijgt bijna 20% van de volwassen bevolking (18-64 jaar) ooit in het leven te maken met depressie. Jaarlijks krijgen zo’n 135.600 mensen voor het eerst depressie. Dan lijkt een aantal van 2000 deelnemers aan Depressie Connect een druppel op de gloeiende plaat. We werken echter hard aan de doorontwikkeling van Depressie Connect! Heb jij suggesties of wil je meedenken? We horen het graag via depressieconnect@depressievereniging.nl

Voor meer informatie en beeldmateriaal over het forum, kijk op ons You Tube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC8zpPe_uHS_feUcVYVyVglw/about

Depressie Connect