Oproep: Onderzoek naar meningen van huisartsen en patiënten ten aanzien van langdurig antidepressiva gebruik

8 oktober 2014

Ongeveer 1 op de 13 volwassenen in Nederland gebruikt antidepressiva. Onderzoek wijst uit dat de middelen in eerste instantie meestal terecht worden voorgeschreven. Veel patiënten hebben er baat bij en ervaren verlichting van depressieve- of angstklachten.

Oproep: We zijn op zoek naar patiënten die antidepressiva door hun huisarts voorgeschreven hebben gekregen, langer dan een half jaar antidepressiva gebruiken en daarover geïnterviewd willen worden.

De richtlijnen voor huisartsen en psychiaters schrijven voor dat er na een half jaar tot een jaar moet worden gekeken naar de mogelijkheden voor afbouw van het middel. Tot afbouwen wordt echter lang niet altijd overgegaan. Ook hier zijn vaak goede redenen voor te vinden. Daar is echter nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ons doel is dan ook om meer inzicht te krijgen in de meningen van patiënten en hun huisartsen over wel of niet afbouwen van antidepressiva na langere tijd gebruik. Als hier meer over bekend wordt, kan dit helpen om in de toekomst scherpere afwegingen te maken over het al dan niet voor langere tijd gebruiken van antidepressiva.

Op zoek naar patiënten

We zijn daarvoor op zoek naar patiënten die langer dan een half jaar antidepressiva gebruiken en daarover geïnterviewd willen worden. Graag zouden we ook de huisarts van de patiënt interviewen (gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld. De huisarts krijgt niet te horen wat de patiënt zegt en vice versa). Als je hieraan wilt meewerken (of eerst meer informatie wilt) neem dan contact op met onderzoeker Dr. Klaas Huijbregts van GGZinGeest (k.huijbregts@ggzingeest.nl)