‘Openheid Koning over depressie van zijn vader grote steun’

27 april 2017

Koning Willem-Alexander sprak aan de vooravond van zijn 50e verjaardag open over de depressie van zijn vader. “Mensen schamen zich vaak om erover te praten. Dat de Koning dit wel doet is een grote steun in de rug voor anderen om er ook eens over te beginnen”, aldus Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging.

Willem-Alexander bij zijn school in Wales

Koning Willem-Alexander sprak erover in een interview met Wilfried de Jong ter gelegenheid van zijn 50e verjaardag. Over zijn jeugd zei hij: “Mijn vader werd in die tijd ziek. Hij had last van depressies. (..) Als je puber bent heb je iemand nodig die gezond is om je tegen af te zetten. (..) Hij was niet gezond en terecht meer met zichzelf bezig om uit die depressie te komen. (..) Ik heb dat heel moeilijk gevonden. (..) Je krijgt dan niet terug wat je van je vader verwacht. Daarom wilde ik heel graag twee jaar in het buitenland naar school gaan.”

Kelderman reageert op zijn uitspraken: “Als je in een omgeving leeft van iemand die een depressie heeft, dan is dat heel ingrijpend. De Koning noemde de depressie van zijn vader ook een ziekte. Het is belangrijk dat het zo benoemd wordt. Mensen zeggen vrij makkelijk dat ze deprie zijn, maar een echte depressie is iets anders dan je een tijdje depressief voelen. De ontwikkeling van een depressie is een gradueel proces.”

Nathalie Kelderman deed de uitspraken tijdens een interview in Editie NL van RTL op Koningsdag.

Naar complete interview met Koning Willem-Alexander.