Omgaan met negatieve feedback, proefpersonen gezocht

1 mei 2014

De Erasmus Universiteit zoekt proefpersonen met een diagnose depressie voor een onderzoek naar sociale cognities. Het onderzoek bekijkt in hoeverre depressieve personen zich negatieve feedback aantrekken. Het onderzoek loopt van april t/m juli dit jaar, maar ook daarna hebben de onderzoekers vrijwilligers voor vervolgonderzoek nodig. Een bekend gegeven bij depressieve mensen is dat ze het glas eerder als halfleeg dan als halfvol beoordelen. Deze manier van kijken zien we ook terug bij het beoordelen en gebruiken van negatieve feedback. Dit kan leiden tot een verkeerd gebruik van negatieve feedback in verschillende situaties waarin geleerd moet worden van negatieve feedback. Patiënten kunnen bijvoorbeeld de negatieve feedback zichzelf aantrekken (zie je wel, ik deug niet) of generaliseren naar niet gerelateerde situaties (zie je wel, ik doe alles fout). Dit kan er toe leiden dat niet de goede informatie wordt opgepikt uit de gegeven feedback en dat er minder goed geleerd wordt van gemaakte fouten. Onderzoek aan de Erasmus Universiteit heeft dat in verschillende laboratorium taken aangetoond, maar het is eigenlijk nog niet zo bekend hoe dit in meer belangrijke situaties in een sociale context verloopt.
Flyer voor depressie vereniging