Onderzoek naar de kracht van verbeelding

19 juni 2014

De afdeling Klinische Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen doet een landelijk onderzoek naar het voorkomen van terugval in een depressie door gebruik te maken van verbeelding. Ze zoeken nog extra deelnemers die hersteld zijn van depressies in het verleden maar wel nog steeds een antidepressivum gebruiken.
Onderzoek naar verbeelding wijst uit dat er een bijzondere relatie is tussen verbeelding en onze emoties. Juist wanneer we ons iets inbeelden, heeft het een invloed op onze stemming. Bijvoorbeeld wanneer we onze vakantieplannen voor ons zien, dat we al op het strand liggen, onder een palmboom, met de zon op ons gezicht.

De Rijksuniversiteit Groningen gaat de positieve fantasie en positieve emoties van de deelnemers trainen om terugval bij depressie te voorkomen. Het effect van deze training in het algemeen, en de rol van verbeelding in het bijzonder, wordt onderzocht bij mensen die hersteld zijn van meerdere depressies. Ondanks grote belangstelling voor deze studie is er nog ruimte voor deelname. Lees verder: www.doorbreek-depressie.nl