Nieuwe baan? Zomaar keuren mag niet

1 oktober 2015

Wie solliciteert, kan met een medische keuring te maken krijgen. Zo’n keuring heet ook wel een aanstellingskeuring. In Nederland hebben we hiervoor strenge regels: keuren mag lang niet altijd voor elke baan!

Een aanstellingskeuring is een medische keuring die onderdeel kan uitmaken van een sollicitatieprocedure. Ook sollicitanten met een ‘medisch verleden’ kunnen met een aanstellingskeuring te maken krijgen. Zij moeten bij het betreden van de arbeidsmarkt goed op de hoogte zijn van hun rechten bij medische keuringen.

De Commissie Klachten Aanstellingskeuringen (CKA) van de Sociaal-Economische Raad (SER) geeft voorlichting over aanstellingskeuringen. Daarnaast kan de CKA helpen als er problemen met een aanstellingskeuring zijn. Onder andere bestaat de mogelijkheid om een klacht bij de CKA in te dienen.

De meeste informatie over aanstellingskeuringen is te vinden op www.aanstellingskeuringen.nl. Op de homepage vindt u een korte animatie met uitleg over aanstellingskeuringen, en de rol van de CKA.

Lees in deze brochure wat een aanstellingskeuring inhoudt.

Nieuwe baan… zomaar keuren mag niet!