NedKAD-conferentie ‘Hardnekkig of therapieresistent?’ op vrijdag 15-10-2021

6 september 2021

Op 15 oktober 2021 is er een nieuwe NedKAD-conferentie, bedoeld voor ggz-cliënten en hun naasten en voor psychiaters, psychologen, verpleegkundigen (kunnen in aanmerking komen voor accreditatie).

Hoewel veel mensen met angst-, dwang- of stemmingsklachten na een psychologische behandeling of door medicatie opknappen, komt een toch nog grote groep niet van de klachten af. Voorbeelden van vragen waar je in dit kader als zorgprofessional of als cliënt of naaste tegenaan kunt lopen, zijn:

• Hoe noem je die groep: onbehandelbaar, therapieresistent? Moeten we misschien op zoek naar behandelingen die deze groep met hardnekkige klachten kan helpen?
  • Wat zijn nu eigenlijk de effectieve methoden in het behandelen van langdurige depressies, angststoornissen en OCD?
  • Hoe kun je je eigen leven inrichten, op zo’n manier dat je een, met je klachten, acceptabel leven kunt leiden?
  • Helpt lotgenotencontact?
  • Kun je aan werk komen en het behouden? en
  • Hoe breng je zelf in kaart wat je nodig hebt voor je welbevinden?

Tijdens de conferentie wordt gezocht naar antwoorden op onder andere deze vragen.

Programma (van 9:00-16:00 uur):
Na een drietal inleidingen door Frenk Peeters, Pim Cuijpers en Gert-Jan Hendriks presenteren enkele onderzoekers de resultaten van hun onderzoek: Wessel van Eden, J.E. Verhoeven en Dorien Smit,: die laatste is ons welbekend door samenwerking met haar werkgever, zij is buitenpromovendus van het Radboud UMC en Pro Persona GGz en zal ingaan op online lotgenotencontact en Depressie Connect.

’s Middags zijn er workshops ter verdieping: de eerste ronde gaat over zelfmanagement, de tweede ronde over innovatieve behandelingen.

De conferentie wordt na 16:00 uur afgesloten met een borrel.

Praktische info:
De Depressie Vereniging is vanuit het bestuur medeorganisator van deze conferentie
Plaats
: De Eenhoorn in Amersfoort (tegenover het centraal station)
Voertaal: Nederlands
Toegang: het kan zijn, dat de coronarichtlijnen voorschrijven dat er gewerkt moet worden met de QR-code van de Corana Check app. Deelname aan de conferentie kost cliënten en naasten in principe € 15,-, soms minder. Voor overige deelnemers is dat € 150,-

Meer informatie:
Kristien Harmsen
Email info@nedkad.nl

Inschrijven:
Inschrijvingen via: Organisatiebureau Smink & Co
Tel. 030- 2981167
Email info@sminkenco.nl

Inschrijven kan middels het invullen van dit aanmeldformulier. Je schrijft je in op persoonlijke titel en vult pas halverwege het formulier bij het vakje Naam instelling ‘Depressie Vereniging’ en de bijbehorende gegevens in. Dit is van belang voor de verdere afwikkeling van je inschrijving.