Monitoren van stemming tijdens afbouw antidepressiva of behandeling? Doe mee aan het TRANS-ID onderzoek.

6 juni 2017

Het UMCG is twee nieuwe onderzoeken naar het verloop van depressieve klachten gestart. Het eerste onderzoek gaat na wat er gebeurt tijdens de afbouw van antidepressiva en of een eventuele terugkeer van depressie voortijdig is te voorzien. De tweede studie wil nauwkeurig in kaart brengen wat er gebeurt als mensen herstellen van depressieve klachten. Wil je meedoen, dan kan dat!

Het doel van beide onderzoeken is om na te gaan of er signalen zijn die aangeven dat er een verandering in depressieve klachten aan zit te komen. Dit wordt gedaan door het veranderingsproces heel nauwkeurig in kaart te brengen met korte dagelijkse metingen van stemming, gedrag, beweging en hartritme. Volgens de onderzoekers kan dit zogenoemde TRANS-ID onderzoek de deelnemers zelf ook iets opleveren. ‘Het kan u bijvoorbeeld inzicht geven in welke signalen bij u aangeven dat uw klachten gaan veranderen. Zo kunt u aan het eind van de studie uw eigen data inzien, waar wellicht herkenbare patronen in te vinden zijn, en kunnen de onderzoekers uw data toelichten. Daarnaast kunt u met uw deelname een belangrijke bijdrage doen aan de wetenschap, omdat we verwachten met dit project een grote stap vooruit te zetten in het ontwikkelen van kennis die relevant is voor de individuele patiënt met mentale gezondheidsklachten. Tenslotte is aan deelname is ook een vergoeding verbonden.’

Meer informatie

Heldere informatie over de onderzoeken en mogelijkheid voor aanmelding vind je op deze speciale website over het TRANS-ID onderzoek. Aan TRANS-ID Afbouw kunnen mensen meedoen die in het verleden depressieve klachten hebben gehad en in overleg met hun arts hebben besloten hun medicatie af te bouwen. Aan TRANS-ID Herstel kunnen mensen meedoen die nu depressieve klachten hebben en binnenkort starten met een psychologische behandeling. Het onderzoek werd ook gepresenteerd tijdens de publieksdag van de Depressie Vereniging in Zeist op 20 mei jl.