Kerstgroet van de Depressie Vereniging

22 december 2020

Sinterklaas is alweer even vertrokken en de kerstdagen staan voor de deur. Dit jaar zal het anders zijn dan andere jaren en wordt van ons gevraagd nog even vol te houden. Gelukkig zijn er veel initiatieven en ideeën ontwikkeld die ons kunnen helpen de feestdagen in lockdown goed door te komen, ook door de Depressie Vereniging. Neemt niet weg dat voor velen deze periode extra zwaar is en het goed is als we naar elkaar omkijken. Iets wat wij met elkaar eigenlijk altijd al doen, alleen nu net een beetje meer.

Voor de vereniging was het een bewogen jaar. Zo konden we helaas ons 10 jarig bestaan niet vieren, omdat de Publieksdag die in het teken stond van dat jubileum niet door kon gaan. Verder mochten we niet meer naar kantoor, gingen we online vergaderen en mochten groepen niet meer fysiek bijeenkomen.

Toch ben ik ongelooflijk trots op hoe we er met alle 175 vrijwilligers in geslaagd zijn dit jaar een weg te vinden om zoveel mogelijk mensen te blijven steunen in het omgaan met depressie. De betrokkenheid van een ieder is enorm en ook wezenlijk om steun te blijven bieden. Binnen alle opgelegde beperkingen hebben we veel gerealiseerd. Zo hebben we bijvoorbeeld toch aan vele onderzoeksvoorstellen een bijdrage geleverd. Is het groepen gelukt online bij elkaar te komen. Werd het nut van een online community zoals Depressie Connect nog groter. En hebben we sinds de herstart van de Depressielijn in september met vele vrijwilligers honderden mensen mogen helpen.

Naast de steun die wij anderen bieden, hebben wij ook steun van diverse donateurs steun mogen ontvangen. Hiervoor zijn we ook weer heel dankbaar. Jaarlijks ontvangen we een bescheiden subsidie om onze doelen te verwezenlijken, helaas is dat onvoldoende om alles te kunnen doen. Dus alle steun is welkom.

Vanuit het bestuur is hard gewerkt aan de plannen voor 2021. Mede dankzij de steun van Vereniging het Verschil hebben we ook voor komend jaar weer een sluitende begroting kunnen opstellen. 2021 biedt vele uitdagingen. Want helaas is het niet gelukt om alle mensen die graag deel zouden willen zijn van een supportgroep een plek te geven en hebben we inmiddels een flinke wachtlijst. Dit vinden we heel jammer, dus we gaan alles op alles zetten om daar wat aan te doen. Tot die tijd blijven we natuurlijk via Depressie Connect en de Depressielijn wel steun verlenen aan iedereen die dat nodig heeft.

Tot slot alvast een doorkijkje naar wat er staat te gebeuren in januari van het nieuwe jaar. Zoals jullie verderop kunnen lezen, zijn we –door het Oranjefonds tot één van de kanshebbers voor een Appeltje van Oranje gekozen. Wij nodigen jullie van harte uit om in de periode van 11 t/m 20 januari aanstaande op ons te stemmen. Hoe meer stemmen, hoe beter! In deze nieuwsbrief kun je kun je al een kijkje op de stempagina nemen. Op 18 januari 2021 organiseert MIND dit jaar weer de MIND Blue Monday Run. Een evenement waaraan wij ook mee doen en daarmee aandacht vragen voor depressie. Met 50% van het geld dat we ophalen, kunnen we onze organisatie weer versterken. Hierover verderop meer informatie.

Rest mij iedereen warme en liefdevolle feestdagen te wensen met dierbaren, al is dit helaas vooral op afstand. Heb je het zwaar, weet dat wij er ook zijn. De vrijwilligers van de Depressielijn (088-5054335) staan voor je klaar en op onze online community Depressie Connect kun je 24/7 terecht.

Op naar een goed begin van 2021, want ook dan geldt: we zijn er voor, door en mét jou! Laten we er samen iets moois van maken.

Sheila Tolboom