Huisarts krijgt belangrijke rol bij afbouw antidepressiva

15 november 2018

De kans op een geslaagde afbouw van antidepressiva wordt groter als de huisarts een belangrijke begeleidende rol krijgt. Dat adviseren verschillende beroepsorganisaties samen met de Depressie Vereniging en MIND nadat zij met elkaar hebben gesproken over het verfijnen van bestaande richtlijn.

Het is bekend dat veel mensen die antidepressiva willen afbouwen tegen vervelende lichamelijke reacties (onttrekkingsverschijnselen) oplopen, waardoor het afbouwen moeizaam gaat of niet lukt. Deze problemen komen relatief vaak voor bij paroxetine en venlafaxine. De werkgroep heeft een beschrijving gemaakt van de risicofactoren bij afbouw en geeft op grond wetenschappelijk onderzoek voorbeelden van afbouwschema’s. In het advies wordt vanuit het perspectief van de patiënt nadrukkelijk gewezen op de belangrijke begeleidende rol van de huisarts. Door een betere (meer intensieve) begeleiding wordt de kans op een geslaagde afbouw groter.

Vergoeding tapering

Het document is inmiddels naar de deelnemende beroepsgroepen gestuurd en naar een aantal belangrijke zorginstituten, waaronder Zorgverzekeraars Nederland en Zorginstituut Nederland. Ook kijken de Tweede Kamer en de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport naar het afbouwdocument. De samenwerkende partijen hopen dat de minister besluit dat zorgverzekeraars tapering gaan vergoeden. Dat is nu nog niet het geval.

Vanaf oktober 2017 hebbende Depressie Vereniging en MIND samen met vertegenwoordigers van beroepsverenigingen van huisartsen, apothekers, psychiaters en apothekers onderzoek gedaan naar het verbeteren van de huidige grofmazige richtlijn. Vanuit de Depressie Vereniging heeft bestuurslid Bart Groeneweg deelgenomen aan deze werkgroep.