Hoogleraar psychiatrie Anne Speckens over mindfulness

23 maart 2014

Anne Speckens is hoogleraar psychiatrie en onderzoeksleider van het MOMENT onderzoek. Ze vertelt op 12 april over mindfulness en zal ook een oefening doen met de aanwezigen. Het MOMENT onderzoek kijkt naar de effectiviteit van mindfulness bij de behandeling van depressie.

In 2012 gaf Anne Speckens een interview aan dagblad Trouw.  Mindfulness zweverig? ‘Welnee”, zegt de Nijmeegse hoogleraar psychiatrie Anne Speckens. Ze gebruikt de methode met succes in haar eigen behandelingen. En ze weet de wetenschap aan haar zijde.  Volgens Speckens gaat het bij mindfulness om het ontwikkelen van een milde, vriendelijke grondhouding ten opzichte van jezelf en  anderen.

“Tegenwoordig wordt depressie beschouwd als een chronische kwetsbaarheid die je moet leren managen. Mindfulness helpt daarbij. Ik leg patiënten uit dat mindfulness hen leert zichzelf te helpen. Zodat ze zich realiseren: ik BEN niet depressief, maar ik HEB een depressie”.

Hopelijk ben je nieuwsgierig naar de informatie en de mindfulness oefening die Anne Speckens met de aanwezigen gaat doen op 12 april.

Anne Speckens