Supportgroepen

De Depressie Vereniging organiseert in heel Nederland supportgroepen, zowel online als fysiek. Deze groepen komen ongeveer één keer per maand bij elkaar en bestaan uit zo’n tien deelnemers en twee gespreksbegeleiders. De begeleiders hebben zelf ook ervaring met depressie.

We snappen dat iedereen andere wensen en behoeften heeft en organiseren daarom verschillende soorten supportgroepen. De ene persoon wil juist graag andere mensen met depressie in het echt ontmoeten, de ander doet dit liever vanuit huis. We hebben daarom de volgende supportgroepen lopen:

Fysieke supportgroepen

Hierbij komen de deelnemers en gespreksbegeleiders minstens 1 keer per maand samen op een fysieke locatie. Tijdens deze bijeenkomst kunnen mensen hun ervaringen uitwisselen en met elkaar bespreken hoe zij met hun depressie om (kunnen) gaan.

Online supportgroepen

Online supportgroepen vinden minstens 1 keer per maand plaats, maar dan enkel digitaal. Deze groepen zijn een uitkomst voor mensen die niet (goed) in staat zijn om te reizen, een fysieke bijeenkomst te confronterend of eng vinden of om een andere reden liever online steun zoeken.

Jongerengroepen

We organiseren ook supportgroepen gericht op jongeren (tot ongeveer 35 jaar). Dit kunnen zowel online bijeenkomsten zijn als fysiek. De fysieke supportgroepen zijn er voor de regio Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Online naastengroepen

Ook voor naasten van mensen met een depressie organiseren we supportgroepen. Deze vinden online plaats en zijn er speciaal voor mensen die niet zelf depressief zijn, maar wel iemand in hun naaste omgeving hebben met een depressie. Een depressie raakt namelijk niet alleen een persoon zelf, maar ook de naasten.

Wil je meedoen aan een supportgroep?

Om mee te doen aan een supportgroep, moet je lid zijn/worden van onze vereniging. Het is helaas niet mogelijk om zonder lidmaatschap een keer een bijeenkomst bij te wonen. Voor sommige regio’s geldt ook een wachtlijst.

Word lid van de Depressie Vereniging en meld je meteen aan voor een supportgroep:

Vind een supportgroep bij jou in de buurt