Help jij mee de zorg rondom depressie te verbeteren?

30 september 2021

Het Neurotrend team werkt aan verbetering van de behandelstrategie voor mensen met een depressie. Daar roepen we jouw hulp bij in! Het doel van ons onderzoek is om op basis van MRI-scans en vragenlijsten het verloop van een depressie te voorspellen en beter te bepalen welke specifieke behandelingen goed aanslaan bij een persoon met depressie.

Depressie is een aandoening met grote individuele verschillen in ernst, duur, symptomen en kans op terugkeer. Behandelaren weten op voorhand niet welke behandeling aanslaat; er zit dus een grote ‘trial and error’-component in de behandeling. Daarom is het nog niet goed mogelijk om voor iedere persoon meteen de juiste behandeling te kiezen. Daarbij is de vaststelling en beoordeling van een depressie niet altijd even eenduidig. Hersenscans (via MRI) kunnen aanvullende informatie geven en behulpzaam zijn.

Momenteel verbeteren de symptomen bij één derde van de mensen met depressie na de eerste behandeling. Wij proberen met ons onderzoek de effectiviteit van de eerste behandeling te vergroten.

Het Neurotrend onderzoek is een samenwerking van GGzE, Phillips Research, Kempenhaeghe Expertisecentrum voor epilepsie, Maastricht University en Technische Universiteit Eindhoven.

Wat houdt deelname aan het Neurotrend onderzoek in?

Bij deelname word je uitgenodigd voor twee bezoeken van ieder maximaal 4 uur. Bij het eerste bezoek wordt een MRI-scan gemaakt bij Kempenhaeghe te Heeze en worden enkele vragenlijsten afgenomen. Na een jaar vindt het tweede bezoek op dezelfde locatie plaats. Tussentijds word je drie keer gebeld om een korte vragenlijst af te nemen. Deze telefonische afspraken duren ongeveer 30 minuten per keer.

Doe jij ook mee aan het Neurotrend onderzoek?

We zijn op zoek naar mensen tussen de 18 en 65 jaar:

• Met de diagnose depressie
  • Die nooit eerder een manische episode of psychose hebben doorgemaakt
  • Die in een MRI-scan kunnen.

Er mag geen sprake zijn van:

• Een diagnose van autisme, ADHD of een licht verstandelijke beperking
  • Een alcohol- of drugsverslaving
  • Een neurologische aandoening(en).

Beloning

Na het tweede bezoek ontvang je een vergoeding van €20. Ook is reiskostenvergoeding mogelijk.

Heb je behoefte aan meer informatie?

Raadpleeg dan: www.neurotrend.nl. Ook is recent een interview in het Eindhovens Dagblad over ons onderzoek verschenen.

Voor aanmelding en/of vragen

Je kunt contact met ons opnemen via www.neurotrend.nl of je kunt een mail sturen naar neurotrend@kempenhaeghe.nl

Faroeq Ramsaransing

Psychiater i.o. GGzE (PhD- kandidaat)

Tel.: 06 58874359

Britt Remmers

Onderzoeksassistent GGzE (toegepast- en cognitief neuropsycholoog i.o.)

Tel.: 06 51530160