Heb je last van depressieve klachten, maar helpt medicatie onvoldoende?

6 augustus 2021

Doe dan mee met het DETECT onderzoek. Wij onderzoeken het effect van rTMS als behandeling voor depressieve klachten, als alternatief voor behandeling met medicatie.

Bij het Radboudumc onderzoeken we het effect van magnetische hersenstimulatie (rTMS) op depressieve symptomen en vergelijken dat met de gebruikelijke medicamenteuze behandeling voor mensen met een depressie. Bij repetitieve Transcraniële Magnetische Stimulatie (rTMS) dienen we een reeks korte magnetische pulsen toe door uw schedel heen, gericht op bepaalde delen van uw hersenen (‘trans’ = door, ‘cranium’ = schedel). Magnetische golven kunnen de schedel zonder probleem of risico passeren. U merkt daar niets van. Deze golven kunnen de hersenen meer of minder actief maken en communicatie tussen bepaalde hersengebieden verbeteren. Wanneer iemand depressief is, kan dat te maken hebben met een ontregeling in die delen van de hersenschors. Met rTMS kunnen we de activiteit daarvan positief beïnvloeden.

Dit onderzoek is een samenwerking tussen het Radboudumc, neuroCare Clinics, Pro Persona en het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis. Het onderzoek wordt fysiek op al deze vier locaties uitgevoerd. In het DETECT onderzoek worden mensen met depressie 8 weken lang behandeld met rTMS of met medicatie. Tijdens beide behandelingen krijgen mensen intensieve begeleiding en cognitieve gedragstherapie (CGT). Vervolgens kijken we naar het effect van de behandeling op depressieve symptomen, maar ook op de kwaliteit van leven. Daarnaast vergelijken we de kosten van de twee behandelingen. Zo willen we antwoord geven op de vraag welke behandeling het meest (kosten)effectief is.

Na afloop van de behandelperiode van 8 weken krijgen de deelnemers die met medicatie behandeld zijn, alsnog de gelegenheid de rTMS behandeling te ondergaan.

Meedoen aan het DETECT onderzoek?

We zijn op zoek naar mensen met een depressieve stoornis die onvoldoende baat hebben gehad bij antidepressieve medicatie en/of psychotherapie.  Als je meedoet aan het DETECT onderzoek, dan vindt er eerst een intakegesprek plaats, waarna je 8 weken wordt behandeld met rTMS + CGT of medicatie +CGT. Daarnaast word je gevraagd tijdens de behandelperiode enkele vragenlijsten in te vullen. Je krijgt geen vergoeding voor deelname aan het DETECT onderzoek, maar er zijn ook geen extra kosten verbonden aan deelname.

Wil je weten of het DETECT onderzoek mogelijk iets voor jou is? Klik dan op deze link,

Neem voor aanmelding en/of vragen contact op via: iris.dalhuisen@radboudumc.nl of 06 50098382.

Iris Dalhuisen

Onderzoeker in opleiding en coördinator van het DETECT onderzoek

Radboudumc