Gezocht: Gespreksbegeleiders voor de online supportgroepen (vrijwilligers)

15 juli 2021

De Depressie Vereniging zoekt gespreksbegeleiders voor de online supportgroepen!

Wil jij je ervaring met depressie inzetten voor anderen? Dan zijn we op zoek naar jou!
De Depressie Vereniging zoekt betrokken gespreksbegeleiders, met eigen ervaring met depressie, voor haar online supportgroepen.

Een belangrijke taak van de Depressie Vereniging is het bij elkaar brengen van mensen die een depressie (of meerdere) hebben meegemaakt. We noemen dit ook wel ‘lotgenoten’. Aan lotgenoten bieden we de mogelijkheid tot het onderling delen van ervaringen. De vraag naar nieuwe lotgenoten- oftewel supportgroepen neemt toe en daarom zoeken we regelmatig nieuwe gespreksbegeleiders.

De afgelopen tijd zijn we gestart met online supportgroepen. Een supportgroep is een vorm van zelfhulp. Zo’n groep bestaat uit ongeveer acht mensen die een depressie hebben, of hebben gehad. Zij komen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en te bespreken hoe zij met hun depressie in het dagelijks leven omgaan, waar ze tegenaan lopen. Alles wat te maken heeft met depressie is in deze groepen bespreekbaar. De groepen komen ongeveer twee keer per maand online samen via Microsoft Teams en hebben een positieve insteek.

De online supportgroepen maken voortaan, naast de fysieke supportgroepen, deel uit van het vaste aanbod van onze verenging; daarom zijn we nu dus ook op zoek naar online gespreksbegeleiders. De Depressie Vereniging hoopt dat de groepen bijdragen aan het (eerder) herkennen van signalen en het verminderen van terugval. We doen daar ook onderzoek naar onder de deelnemers.

Wat ga je doen?

Voor nieuwe en bestaande online groepen zoeken wij meerdere gespreksbegeleiders. Een gespreksbegeleider heeft zelf ook ervaring met depressie en wil deze ervaring inzetten voor anderen die een depressie doormaken, of hebben doorgemaakt.

Wat vragen wij van je?

Welke vaardigheden heb je nodig? Om een groep goed te begeleiden, is het noodzakelijk dat je:

• in staat bent je eigen ervaring te gebruiken, maar deze niet als leidraad te zien voor anderen: je kunt bóven je eigen ervaring met depressie uitstijgen en deelnemers de ruimte geven om hun eigen weg te vinden. Zo voelt iedere deelnemer zich geaccepteerd.
  • je een warme persoonlijkheid en oprechte interesse in anderen hebt; mensen kunnen aanvoelen en op hun gemak kunnen stellen.
  • je flexibel bent; bijeenkomsten kunnen anders verlopen dan je van tevoren hebt gepland.

De groep wordt altijd online via Microsoft Teams gehouden; je krijgt hiervoor een account van de vereniging.

Wat bieden wij?

• Een online oefenbijeenkomst van 1,5 uur en daarna een online training van 3 uur. Hier krijg je meer informatie over supportgroepen en de handleiding voor gespreksbegeleiders. Ook oefenen we enkele casussen.
  • Na de training ontvang je een vrijwilligerscontract. Je gaat daarna in een nieuwe of bestaande groep samenwerken met een mede-gespreksbegeleider.
  • De coördinator biedt enige ondersteuning bij het opstarten en bij vragen of problemen die zich in de groep voordoen.
  • Daarnaast bieden we ongeveer 3x per jaar intervisie aan via de coördinator van de online supportgroepen.

Heb je vragen/interesse?

Dan horen we graag van je! Stuur je mail met je gegevens en een korte motivatie naar Francis Wijtsma, landelijk coördinator van de supportgroepen: supportgroepen@depressievereniging.nl.