Gezocht: Gespreksbegeleiders online supportgroepen voor naasten (vrijwilligersfunctie)

1 oktober 2021

De Depressie Vereniging zoekt gespreksbegeleiders voor de online supportgroepen voor naasten.

Heb jij ervaring als naaste van iemand die depressief is of dat in het verleden is geweest? Als je die ervaring graag in zou willen zetten om anderen te helpen, dan is deze functie iets voor jou.

Wat voor functie is dit?

Bij de Depressie Vereniging vinden we het belangrijk om mensen met een depressieve naaste bij elkaar te brengen, zodat zij hun ervaringen hiermee kunnen delen en steun bij elkaar kunnen vinden. Hiervoor organiseren wij supportgroepen, zowel in de vorm van fysieke bijeenkomsten als online. Voor de online supportgroepen zoeken wij nog gespreksbegeleiders

Als mede-gespreksbegeleider (dit doe je altijd samen met nog iemand) houd je je bezig met het organiseren van een of meerdere van deze supportgroepen, en help je de gesprekken te begeleiden.

Wat zijn je taken?

• Begeleiden van de groepsgesprekken
  • Organiseren en coördineren van wekelijkse of tweewekelijkse online bijeenkomsten
  • Bewaken van het groepsproces en zorgen dat alle deelnemers zich veilig voelen
  • Bijhouden van presentie en deelnemerslijsten en dit terugkoppelen aan de coördinator
  • Voeren van kennismakingsgesprekken met mogelijke nieuwe deelnemers
  • Verstrekken van informatie aan nieuwe deelnemers en hen verwelkomen
  • Onderhouden van contact met de coördinator over hoe het gaat in de groep
  • Opzetten van een supportgroep (als dat nodig is)
  • Geven van bekendheid aan de supportgroep en werven van deelnemers (als dit nodig is)
  • Intervisie in kleine groepjes gespreksbegeleiders, georganiseerd door de coördinator (ongeveer 3x per jaar)

Iedere supportgroep heeft minimaal 4 deelnemers, en maximaal 8. Voor iedere groep zijn er 2 gespreksbegeleiders. De bijeenkomsten zijn om de week en deelnemers kunnen zich hiervoor aanmelden via de Depressie Vereniging. Zij moeten om deel te nemen ook lid zijn. Voor de online supportgroepen wordt gewerkt met het Teams-account van de vereniging.

Gespreksbegeleiders van online supportgroepen besteden gemiddeld 5 uur per maand aan dit werk. Je mag zelf bepalen op welke tijdstippen je dit wilt doen.

Wat zijn je verantwoordelijkheden?

Om een groep goed te kunnen begeleiden is het belangrijk dat je jouw eigen ervaring als naaste gebruikt, maar deze niet als leidraad ziet voor anderen. Je geeft deelnemers ruimte om hun eigen weg te vinden. Zo voelt iedere deelnemer zich geaccepteerd. Het is niet de bedoeling dat je de rol van coach/therapeut vervult.

Daarnaast is het belangrijk dat je goed bijhoudt wie er wel en niet aanwezig zijn bij de groepsgesprekken. Hierdoor weet de coördinator op tijd of er een plek vrij is een groep, zodat er weer een nieuwe deelnemer geplaatst kan worden

Er staan veel mensen op een wachtlijst en die mogen we niet onnodig lang laten wachten. Bovendien gebruiken we deze gegevens voor een lopend onderzoek in het belang van subsidies die noodzakelijk zijn om het netwerk van supportgroepen in stand te houden.

Wat bieden wij?

• Een online oefenbijeenkomst van 1,5 uur en daarna een training bij PGO Support op locatie. Hier krijg je meer informatie over supportgroepen en de handleiding voor gespreksbegeleiders. Ook oefenen we enkele casussen. De eerstvolgende training staat gepland op 27 oktober, reageer daarom voor 11 oktober om erbij te zijn. Meer informatie over de training is hier te lezen.
  • Na de training ontvang je een vrijwilligerscontract. Je gaat daarna in een nieuwe of bestaande groep samenwerken met een mede-gespreksbegeleider.
  • De coördinator biedt enige ondersteuning bij het opstarten en bij vragen of problemen die zich in de groep voordoen.
  • Daarnaast bieden we ongeveer 3x per jaar intervisie aan via de coördinator van de online supportgroepen. Ook kun je als vrijwilliger van de Depressie Vereniging deelnemen aan doelgerichte cursussen van de academie van PGOsupport en ben je welkom op de jaarlijkse terugkomdag voor gespreksbegeleiders.
  • De Depressie Vereniging heeft een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering via de gemeente. Deze verzekering geldt tijdens de uitvoering van je vrijwilligerswerkzaamheden. De verzekering is alleen van kracht als de schade niet is gedekt door andere verzekeringen.

Lijkt het je wat om als gespreksbegeleider naasten van mensen met een depressie te helpen om hun verhaal te doen? Stuur dan een mail met je gegevens en een korte motivatie naar Francis Wijtsma, landelijk coördinator, via: f.wijtsma@depressievereniging.nl.