Gespreksbegeleiders lotgenotengroepen gezocht

16 maart 2015

Aantal lotgenotengroepen groeit snel

Méér lotgenotengroepen en een goede begeleiding van deze groepen. Met dat doel is het project ‘Uit het isolement: thematisch lotgenotencontact’ gestart. Het project had een vliegende start, waardoor er na drie maanden al 8 nieuwe groepen kunnen starten.
Vanaf april heeft de Depressie Vereniging lotgenotengroepen in:

• Alkmaar
  • Amersfoort / ’t Gooi
  • Arnhem
  • Amsterdam (2 groepen)
  • Breda
  • Den Haag
  • Friesland
  • Nijmegen
  • Utrecht
  • Rotterdam

Een lotgenotengroep bestaat uit mensen die een depressie hebben of hebben gehad. Zij komen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en te bespreken hoe zij met hun depressie omgaan. Een deelnemer omschreef waarom het fijn is om lotgenoten te ontmoeten:“Iedereen in onze groep weet wat het betekent om in een zwart gat te zitten dat, vaak letterlijk, alle energie opeist”. Alles wat te maken heeft met depressie is in deze groepen bespreekbaar. Centraal in de groep staat het uitwisselen van ervaringen. Daarnaast worden thema’s besproken die de groepsleden zelf belangrijk vinden, bijvoorbeeld: ‘Wat vertel ik over mijn depressie aan anderen?’, ‘Wil ik wel of geen medicijnen gebruiken?’, ‘Hoe ga ik om met schuldgevoelens?’.

De bijeenkomsten worden begeleid door twee gespreksbegeleiders. Dit zijn mensen die ervaring hebben met depressie en deze ervaring willen inzetten voor anderen die een depressie doormaken of hebben doorgemaakt. Om een groep goed te kunnen begeleiden is het belangrijk dat zij in staat zijn hun eigen ervaring te gebruiken, maar deze niet als leidraad te zien voor anderen. Alle begeleiders ontvangen hiervoor een training en begeleiding vanuit de Depressie Vereniging.

Gespreksbegeleiders gezocht
De Depressie Vereniging wil in het hele land gespreksgroepen opzetten. Mocht je interesse hebben om gespreksbegeleider te worden dan kunt je contact opnemen met de projectleider Trudy Jansen, 06-45790724.

Lees meer over lotgenoten