In de vorige nieuwsbrieven van de Depressie Vereniging is regelmatig geschreven over Depressie Connect: de online community voor mensen met een depressie of voor naasten van mensen met een depressie. We hebben als team van moderatoren het idee dat er nog veel meer mensen gebruik zouden kunnen maken van dit forum. Soms horen we dat mensen zich niet aanmelden omdat niet helemaal duidelijk is wat zij kunnen verwachten. We hopen binnenkort een filmpje te kunnen maken, waarin we Depressie Connect introduceren om zo een beeld te schetsen hoe het er nu uitzien “in de community”. Voor nu zal ik iets schrijven vanuit mijn rol als moderator. Hopelijk werkt dit drempelverlagend.!

Ik ben samen met vier andere moderatoren in juni 2019 begonnen, gelijk bij de start van Depressie Connect. Ik werk naast het moderator zijn ook bij de Depressie Vereniging als landelijk coördinator. De andere moderatoren zijn allen ervaringsdeskundige vrijwilligers. Ook voor ons was het forum nieuw en moesten we, na een middag training, uitzoeken wat onze rol precies in zou houden. Onze belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat de veiligheid en sfeer bewaakt wordt voor alle deelnemers op het forum. Dit doen we door twee keer per dag en zeven dagen in de week alle nieuwe berichten te lezen, nieuwe deelnemers welkom te heten, antwoord te geven op vragen aan het team en te kijken of de huisregels nageleefd worden. Er zijn niet veel huisregels, maar ze zijn wel heel belangrijk: Zoals het respectvol met elkaar omgaan en het niet bespreken van manieren van suïcide. De keren dat we in moesten grijpen als moderatoren zijn nog steeds heel makkelijk op één hand te tellen. We staan er elke keer weer van te kijken hoe steunend en respectvol mensen met elkaar omgaan die elkaar helemaal niet kennen! Het gebeurt soms dat iemand zich in de ochtend wanhopig meldt en ’s avonds schrijft opgeknapt te zijn door de steunende berichten en adviezen. Als team moderatoren overleggen we maandelijks over de gang van zaken en bespreken we situaties die soms gevoelig liggen.

Waar gaat het dan zoal over binnen het forum? Eigenlijk bevat Depressie Connect verschillende fora, die allen een ander onderwerp beslaan. Zoals zingeving, omgaan met depressie op je werk, medicijnen. Verder kan je als deelnemer altijd een nieuw onderwerp starten. Naast steun en adviezen is er ook ruimte voor informatieve berichten, gedichten, blogs en humor.

Wist je dat:

Heidi Heuvelman, moderator Depressie Connect