Deelnemers gezocht voor onderzoek terugvalpreventie bij depressie

21 januari 2016

In januari 2016 start in het Universitair Medisch Centrum Groningen een nieuwe studie: ‘Werkingsmechanismen van terugvalpreventie bij depressie: een fMRI-studie’. In deze studie wordt onderzocht hoe preventieve cognitieve therapie werkt en hoe het mogelijk de kans verkleint om terug te vallen in een nieuwe depressieve episode.

Mensen die hersteld zijn van een depressie, hebben 40 tot 60% kans om terug te vallen in een nieuwe depressieve episode. Uit eerder onderzoek is gebleken dat wanneer mensen in de herstelde fase na een depressieve episode preventieve cognitieve therapie krijgen, de kans kleiner is dat ze een nieuwe depressieve episode doormaken. Om te begrijpen hoe dit komt, wordt in deze nieuwe studie onderzocht wat er verandert wanneer je na herstel van een depressieve episode preventieve cognitieve therapie ondergaat. Veranderingen in het functioneren van de hersenen, pupilreacties en emotionele aandachtsfuncties van een groep herstelde depressieve mensen die preventieve cognitieve therapie krijgt, worden vergeleken met een groep herstelde depressieve mensen die deze therapie niet krijgt. Dit kan aanwijzingen geven over welke factoren belangrijk zijn om de kwetsbaarheid voor depressie te verminderen, en in de toekomst helpen om effectievere behandelingen te ontwikkelen.

Wie zoeken we?

Op dit moment worden deelnemers gezocht die in het verleden minstens twee keer depressief zijn geweest maar dat nu niet meer zijn, tussen 18 en 55 jaar oud zijn, en graag iets zouden willen doen om hun kans op terugval te verkleinen.

Daarnaast wordt onderzocht waarom mensen die depressief zijn geweest, vatbaar zijn om dat nog een keer te worden. Hiervoor wordt vergeleken hoe de hersenen omgaan met emotionele informatie in mensen die meermalen depressief zijn geweest met mensen die nog nooit depressief zijn geweest. Om dit te kunnen onderzoeken worden ook deelnemers gezocht die geen psychische stoornis hebben of hebben gehad, tussen de 18 en 55 jaar oud zijn, en bij zouden willen dragen aan het verwerven van inzicht in de neuronale basis van kwetsbaarheid voor terugval bij depressie.

Bent u geïnteresseerd?

Kijk voor meer informatie op www.depressiestudie.com of neem contact op met de onderzoekers via depressiestudie@umcg.nl of 050 363 4955.