Deelnemers gezocht voor onderzoek slapen-stress-piekeren

15 juli 2014

Slecht slapen, stress en piekeren zijn klachten die iedereen wel eens heeft. Echter, als deze klachten veel, vaak of langdurig voorkomen kan dit een voorbode zijn van een beginnende depressie. Momenteel doet het Trimbos-instituut onderzoek naar drie online zelfhulptrainingen , speciaal voor deze  klachten.

De trainingen
Slaap-, stress- en piekerklachten hangen aantoonbaar samen met depressie. In het kader van depressiepreventie, heeft het Trimbos-instituut drie online zelfhulptrainingen ontwikkeld: “Beter slapen”, “Minder stress” en “Minder piekeren”. In deze trainingen leer je aan de hand van praktische oefeningen wat je zelf kunt doen om klachten te verminderen, zodat je weer meer energie hebt en lekkerder in je vel zit.

Onderzoek
Momenteel meten Trimbos-onderzoekers de effectiviteit van deze drie zelfhulptrainingen. Er wordt in kaart gebracht of de trainingen bij kunnen dragen aan het verminderen van depressieve en angstgevoelens en het verhogen van welbevinden. Ook onderzoeken ze wie meer of minder baat hebben bij de trainingen, bijvoorbeeld mannen of vrouwen.

Deelnemers gezocht
Voor dit onderzoek zoekt het Trimbos-instituut gemotiveerde mensen (18+) die iets aan hun slaap-, stress- of piekerklachten willen doen en bereid zijn om een aantal keer een vragenlijst in te vullen. Een loting bepaalt of je meteen kan beginnen met de training of na drie maanden.

Wil je beter slapen, minder stress hebben of minder piekeren? Meld je dan aan via www.trimbos.nl/campagne/beterinjevel.