Hersenbank zoekt hersendonoren met depressie

14 maart 2016

NHB-Psy is een programma van de Nederlandse Hersenbank, gericht op het bevorderen van hersenonderzoek naar depressie en zes andere psychiatrische ziektebeelden. De hersenen van mensen met depressie zijn anders dan die van mensen zonder hersenziekte. Tot op heden is niet bekend wat er precies anders is en waarom.

Onderzoek nodig

Onderzoek met menselijk hersenweefsel is noodzakelijk om te begrijpen wat er gebeurt in de hersenen op cel -en molecuulniveau. Met deze informatie is het mogelijk te kunnen begrijpen wat depressie veroorzaakt en hoe depressie beter is te behandelen.

Sinds de oprichting van de Nederlandse Hersenbank voor Psychiatrie (NHP) in 1985 door professor Dick Swaab hebben enkele honderden mensen met de diagnose depressie zich geregistreerd als hersendonor. Dit is helaas nog niet genoeg. Ook in het buitenland is er maar weinig hersenweefsel van mensen met depressie beschikbaar voor onderzoek. Er is dus een groot tekort aan hersenweefsel voor het onderzoek naar depressie.

Meer informatie

De Hersenbank zoekt daarom naar mensen met de diagnose depressie maar ook naar gezonde familieleden, die informatie willen ontvangen over hersendonatie en overwegen hersendonor te worden. Mocht u al orgaandonor zijn, dan bent u niet automatisch ook hersendonor, hiervoor moet apart toestemming worden gegeven bij de NHB.

Overweegt u hersendonor te worden, kijk dan eens op www.nhb-psy.nl of vraag vrijblijvend een NHB-Psy informatiepakket aan bij Nel Hooiveld via 020 7884543 of n.hooiveld@nhb-psy.nl