Word lid Doneer nu

Boekrecensie: ‘De leefstijlgids tegen somberheid’ met praktische tools

22 juni 2021

Wil je bijvoorbeeld weten wat een sociale jetlag is en hoe je die kunt voorkomen? Lees dan de ‘Leefstijlgids tegen somberheid. Praktische wetenschap om uit je dal te komen’ van Bjarne Timonen.

Boekrecensie door Mariët Okkerman

Het is al even geleden dat het uitkwam (in 2019, nog voor Corona dus), maar dit boek haakt helemaal aan bij de almaar groeiende focus op leefstijl en vitaliteit. Het boek is goed ontvangen en scoort bij Bol.com 4,6 op een schaal tot 5,0.

Ik moest er eerst wel even tijd en zin voor maken – want het boek telt zo’n 300 pagina’s aan tekst – maar… het leest vlot. Elk hoofdstuk wordt beknopt samengevat. En het is voorzien van tools, wat het lekker praktisch maakt.

De schrijver, (geboren in 1983 in Rotterdam), is psycholoog en vertelt – ook als ervaringsdeskundige – dat het uit je depressie komen ‘een vorm van topsport is’. Dat geeft goed aan wat het aan kracht en training kost om te herstellen van depressie.

Overigens is dit boek gericht op mensen die kampen met een lichte tot matige depressie. Het boek bevat een Beck depressieschaal-test om als lezer je eigen ‘conditie’ te kunnen inschatten. De schrijver pleit ervoor het taboe op depressie te doorbreken en al na de eerste periode (zo’n twee weken) van depressieve klachten hulp in te schakelen. Mensen met een matige tot zeer ernstige depressie zouden volgens hem direct bij hun huisarts moeten langsgaan. De schrijver ziet medicatie niet als zaligmakend.

Timonen maakt in de inleiding goed duidelijk dat het herstellen niet stopt bij het veranderen van je gedachten alleen. Je darmen zijn immers je tweede brein. Om goed te kunnen herstellen, zal je álle leefstijlgebieden in kaart dienen te brengen en verbeteren. Het boek, met een voorwoord van de medicus William Cortvriendt, leert je eerst depressie kennen, beschrijft wat er gebeurt als je de dagelijkse dip voorbij bent, geeft aan hoe je in beweging komt, stilstaat, meevoelt, ware natuur leert kennen en last but not least: te voelen wat je eet.

De schrijver vertelt met dit boek een zeer compleet verhaal, dat hij ook wetenschappelijk onderbouwt met eindnoten. De terminologie die hij gebruikt, legt hij meestal goed uit. Het boek is waarschijnlijk een welkome strohalm voor iemand met een lichte tot matige depressie of een naaste met ‘informatiehonger’. Het is ook boeiend voor zorgprofessionals. Al hadden het toevoegen van beeldende informatie en een index het nóg toegankelijker gemaakt als naslagwerk voor de lezer, welke soort lezer dan ook.

Foto auteur: Hester Doove