Word lid Doneer nu

BOEKRECENSIE: ‘De kracht van depressie’ bezorgt kippenvel

14 november 2018
Peter Oostelbos

Peter Oostelbos. Foto: Allard de Witte

Een goede titel voor een boek maakt nieuwsgierig naar de inhoud. En dat is Peter Oostelbos zeker gelukt met ‘De kracht van depressie’. Depressie is een psychische aandoening, een ziekte, die enorm krachtig kan zijn in z’n manifestatie, zelfs zo krachtig dat het leven ondraaglijk wordt. Maar dat is niet waar het boek van Peter over gaat. Integendeel!

In het boek beschrijft Peter zijn eigen (recidieve majeure) depressie, het leven met zijn depressie, de impact van zijn depressie op zijn leven en zijn proces en onderzoek om de depressie te begrijpen, een plaats te geven in zijn bestaan. Een opmerkelijke plaats, want Peter heeft de kracht gehad om zich af te vragen welke functie de depressie in zijn leven had en hij kwam tot de conclusie dat de depressie hem ook iets heeft gegeven, iets wat hij nodig had. Dit onder ogen zien vereist moed. Peter kwam tot de conclusie dat er een kernovertuiging over hemzelf onder het patroon van zijn depressie zat. Hij is die kernovertuiging gaan onderzoeken, hij heeft het aangedurfd om naar zijn grootste pijn te gaan en hij is in staat geweest om een helingsproces op gang te brengen en zijn kernovertuiging te transformeren. En daarmee heeft hij grip gekregen op zijn depressie. Een opmerkelijk resultaat!

Verhaal dat ertoe doet

Peters beschrijving van het moment van doorbraak heeft mij kippenvel bezorgd. Verhaalvertelling in optima forma. En dat bedoel ik uitsluitend als compliment. Dit zijn de verhalen die ertoe doen, waargebeurde verhalen van mensen van vlees en bloed, die worstelen, strijden en op hun eigen manier weten te overwinnen. Hoopvolle verhalen, die ons emotioneel weten te raken; verhalen die intrigeren en inspireren.

Handvatten voor bewustwording

Naast Peter de verhalenverteller komt in het boek ook Peter de coach aan het woord. Peter heeft voor zijn boek niet alleen geput uit zijn eigen therapeutische proces, maar ook uit de ervaring die hij heeft opgedaan in zijn eigen coachpraktijk, De Hartenboom. Daarin begeleidt hij mensen met een depressie. Het boek biedt handvatten voor mensen met een depressie om zelf aan het werk te gaan. Het bevat vragen die je jezelf kunt stellen, vragen die je kunnen helpen om bij je eigen kernovertuiging te komen. Om je bewust te worden van je eigen patroon. Peters verhaal maakt duidelijk dat het een langdurig en pijnlijk proces kan zijn, zeker het proces om je kernovertuiging te transformeren, persoonlijk leiderschap te tonen en daarmee grip op je depressie te krijgen.

Hoopvolle ontwikkeling

Ieder hoofdstuk in het boek wordt afgesloten met een kort commentaar van derden, van Annemiek Jansen – Oostelbos, zus van Peter, psychiater Rien Van, emeritus prof. dr. Michiel W. Hengeveld, psychiater Roos van Grieken, zenmeester Jun Po en psychiater Jan Spijker. Deze opzet verrijkt het boek en biedt een meerwaarde aan de lezer.

Ik vind het een hoopvolle ontwikkeling dat specialisten in de geestelijke gezondheidszorg in Nederland hun naam (durven te) verbinden aan dit opmerkelijke persoonlijke verhaal. Peter is een ervaringsdeskundige die samenwerkt met specialisten in de ggz. Ik ben ervan overtuigd dat het inzicht in depressies en de zorg en het welzijn voor mensen met een depressie door deze samenwerking aanzienlijk kan verbeteren.

Tenslotte wil ik hier nog vermelden dat Peters boek tot stand is gekomen in samenwerking met de Depressie Vereniging. Via de Depressie Vereniging heb ik Peter Oostelbos leren kennen en ik voel mij vereerd dat hij mij heeft verzocht een recensie over zijn boek te schrijven. Een boek dat ik bij deze van harte kan aanbevelen.

Het boek De kracht van depressie van Peter Oostelbos is hier verkrijgbaar.

Titel: De kracht van depressie | Geef doel aan je leven met depressie
Auteur: Peter Oostelbos