Doe mee aan het onderzoek “Blijf Depressievrij”

24 maart 2014

‘Blijf Depressievrij’ is een onderzoek dat bedoeld is om terugval bij depressie te voorkomen. Helaas is het zo, dat je, als je eenmaal een flinke depressie gehad hebt, later weer kans loopt op depressies. ‘Blijf Depressievrij’ is daarom op zoek naar mensen die op dit moment geen depressie hebben en zichzelf willen beschermen tegen nieuwe depressies.

De helft van de mensen die zich aanmelden volgt acht therapeutische sessies. Ze krijgen tijdens deze psychologische training handvatten aangereikt om zich in de toekomst te wapenen tegen een nieuwe depressie. Daarnaast volgt het onderzoeksteam de kandidaten 15 maanden via formulieren en mail. Als het niet goed gaat, grijpt het team in en houdt men de persoon in de gaten. De andere helft van de groep wordt eveneens in de gaten gehouden via formulieren, mail en telefoon, maar deze groep volgt geen training. Hierdoor kan achteraf het verschil worden gemeten tussen beide groepen en kan het onderzoeksteam nagaan of deze extra preventietraining helpt.

Het is de bedoeling dat de resultaten van ‘Blijf Depressievrij’ bijdragen aan een verbetering van de behandeling van mensen die een depressie hebben doorgemaakt. Er zijn inmiddels meer dan 500 aanmeldingen binnen en er zijn nog steeds plaatsen beschikbaar. Het onderzoek is nu in het derde jaar aangeland. Tot nu toe worden de trainingen gegeven in Amsterdam, Zaandam en Almere. Er zijn plannen om ook te starten in Arnhem, Utrecht en Amersfoort en elders in het land.

Heb je belangstelling? Kijk dan op Blijf Depressievrij voor meer informatie en de voorwaarden. Het onderzoek is kosteloos en je krijgt een abonnement op het tijdschrift Psychologie als je meedoet.