Belangenbehartiging: betere zorgstandaard voor mensen met depressieve stoornis

26 maart 2018

De Depressie Vereniging heeft als patiëntenvereniging bijgedragen aan de nieuwe Zorgstandaard Depressieve stoornissen om de kwaliteit van zorg en ondersteuning bij depressieve stoornissen verder te verbeteren. De nieuwe standaard beschrijft de norm waaraan goede zorg moet voldoen en is in maart 2018 gepubliceerd. Vragen over jouw behandeling of die van jouw naaste? Raadpleeg dan de standaard.

Professionals, patiënten en naasten ontwikkelden de zorgstandaard in opdracht van het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz. De Depressie Vereniging maakte met drie personen deel uit van de werkgroep om vanuit patiënten perspectief de belangen en behoeftes in te brengen. De werkgroep stond onder leiding van prof. dr. Jan Spijker, psychiater en hoogleraar chronische depressie. De nieuwe zorgstandaard maakt duidelijk wat de patiënt en zijn naaste in de praktijk van een zorgprofessional mogen verwachten.

Winst

De winstpunten van de nieuwe standaard zijn volgens de Depressie Vereniging:

• dat de zorgstandaard voor de eerste keer geschreven is vanuit patiëntenperspectief;
  • het terughoudende beleid wat betreft het voorschrijven van antidepressiva. (Niet voorschrijven bij mensen met depressieve klachten en lichte depressie, conform de visie van de vereniging.)
  • het voorkomen van terugval (terugvalpreventie) hoort onderdeel van de behandeling te zijn. Dit is nodig omdat 60% een terugval krijgt. De inbreng van de vereniging is op dit punt zeer serieus genomen.
  • aandacht voor Dysthymie en de resultaten van de Focusgroep Dystymie.

Aandachtspunt: begrijpelijkheid

De Zorgstandaard is duidelijk geschreven door wetenschappers en daardoor omslachtig in vaktaal beschreven. Aandachtspunt blijft volgens de Depressie Vereniging dan ook de leesbaarheid van de tekst.

Tips voor patiënten

Patiënten kunnen de belangrijkste informatie over de behandeling van depressie vinden op thuisarts.nl. Maar probeer de standaard zelf te lezen als je vragen hebt over je behandeling. De standaard biedt veel meer informatie. Attendeer ook je behandelaar op de nieuwe standaard als de zorg voor jou of jouw naaste daarvan afwijkt of als je het ergens niet mee eens bent. De standaard biedt ook houvast als je ergens je vraagtekens bij stelt.

Raadplegen zorgstandaard

De zorgstandaard is makkelijk online te raadplegen in de database www.ggzstandaarden.nl. Kijk hieronder ook naar de uitleg van de heer Spijker.

Zorgstandaard Depressieve stoornissen from www.kwaliteitsontwikkelingggz.nl on Vimeo.

Over het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz

Het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz is een samenwerkingsverband dat eind 2013 is opgericht door MIND landelijk platform psychische gezondheid, de beroepsverenigingen van psychiaters (NVvP) en psychologen (NIP). In het Netwerk werken patiënten en naasten, zorgprofessionals, zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen in hun streven naar goede, toegankelijke en betaalbare geestelijke gezondheidszorg. Dit gebeurt primair door het ontwikkelen, financieren en begeleiden van kwaliteitsstandaarden.