Antidepressiva.nl zet feiten en fabels op een rij

14 maart 2019

Logo AD.nlChristiaan Vinkers, psychiater en co-auteur van het boek Even Slikken lanceerde afgelopen najaar de website www.antidepressiva.nl, dé online plek waar alle feiten en fabels over antidepressiva genuanceerd bij elkaar staan. Samen met apotheker Roeland Vis, co-auteur van het boek en mede-initiatiefnemer van de website, wil hij het stigma op het gebruik van antidepressiva tegengaan.

Wat gaf aanleiding om de website op te zetten?

‘Op internet is best veel informatie te vinden over antidepressiva, maar de kwaliteit daarvan is wisselend en niet alles staat op één plek. Voor ons boek Even Slikken hebben Roeland en ik veel informatie verzameld, maar we wilden de voors en tegens over antidepressiva voor een breder publiek beschikbaar maken. Niet iedereen koopt of leest een boek. Afgelopen najaar kregen we de domeinnaam www.antidepressiva.nl in onze schoot geworpen. Dat was een goeie aanjager om met ons idee aan de slag te gaan.’

Op welke vragen geeft antidepressiva.nl antwoord?

‘Over de bijwerkingen die verschillende soorten antidepressiva hebben, of het geluk uit een potje is, of je er een moordenaar van wordt… Zeker na recente berichtgeving in de Volkskrant over een vrouw die haar kinderen en zichzelf van het leven beroofde, is dat weer een veel gestelde vraag. Het is goed om de boodschap te blijven herhalen: door het gebruik van antidepressiva word je geen moordenaar. Ik schreef een ingezonden brief aan de Volkskrant om uit te leggen dat dit soort eenzijdige berichtgeving patiënten onnodig bang maakt. Wetenschappelijk gezien klopt het gewoon niet.’

Wat is het doel van het delen van deze informatie?

‘Je wil niet dat mensen keuzes maken met dit soort verschrikkelijke verhalen in hun achterhoofd. Er heerst een ongelofelijk stigma op depressie, maar een minstens zo groot stigma op het gebruik van antidepressiva. Wij willen dat tweede stigma doorbreken, door het delen van juiste informatie. We willen niet meer mensen aan de medicatie. Uiteindelijk is het een individuele keuze om antidepressiva te gaan gebruiken. Onlangs zat een patiënt in mijn spreekkamer die de afgelopen acht jaar al allerlei therapieën had uitgeprobeerd, maar niets had geholpen. Als na zo’n lange worsteling blijkt dat iemand wel baat heeft bij antidepressiva, dan vraag ik me af of die lijdensweg nodig was geweest. Al moet je medicatiegebruik altijd als onderdeel van een behandeling zien. Een depressiebehandeling bestaat niet alleen uit het slikken van antidepressiva.’

Is de website klaar? Of blijft deze in ontwikkeling?

‘We hebben de website samen met De Jonge Psychiater ontwikkeld omdat we een volledig onafhankelijke informatievoorziening wilden neerzetten. We hebben niet veel tijd besteed aan vergaderen, maar zijn vooral gaan dóen. Het zou mooi zijn als we in de toekomst de informatie nog completer en duidelijker maken, bijvoorbeeld aan de hand van filmpjes, ervaringsverhalen en infographics. Ook willen we de vindbaarheid in Google verbeteren, bijvoorbeeld door meer samen te werken met andere partijen. Het mooist zou zijn als verwijzers de website doorgeven aan patiënten. Het past bij de ontwikkeling van shared decision making. Laatst kreeg ik een mail van iemand die heel erg twijfelde, al vanalles had gelezen, maar op basis van de informatie op de website besloot om het niet te doen. Ook dat voelde als een mooi compliment.’

Lees hier het interview dat Christiaan Vinkers aan de Depressie Vereniging gaf na de publicatie van het boek Even Slikken.