Afbouwstrips voor Paroxetine

24 maart 2014

Je kunt nooit zomaar stoppen met antidepressiva. Overleg met de behandelaar is hierbij noodzakelijk en daarnaast is stapsgewijze afbouw belangrijk. De kans op onttrekkingsverschijnselen wordt hiermee verminderd.

Voor paroxetine heeft stichting Cinderella therapeutics diverse afbouwstrips ontwikkeld voor diverse doseringen. Met behulp van één of meer paroxetine afbouwstrips kan paroxetine vanaf een dagelijkse dosis van 20 mg in 28, 56 of 84 dagen worden afgebouwd, vanaf 10 mg in 28 of 56 dagen en vanaf vanaf 5 mg in 28 dagen. De strip bestaat uit 28 genummerde zakjes met in ieder zakje een aantal tabletten. Het aantal tabletten en de sterkte kan per dag verschillen en is zo gekozen dat de hoeveelheid werkzame stof langzaam minder wordt. Daardoor krijg je voldoende tijd om aan de steeds lagere doseringen te wennen.

Het product is alleen op recept verkrijgbaar en de behandelaar kan de strips via een bestelformulier opvragen. De basisverzekering vergoedt de kosten van de afbouwstrip en declaratie vindt rechtstreeks bij de zorgverzekering plaats. Het is ontwikkeld door stichting Cinderella therapeutics en apotheker Paul Harder uit Bavel heeft de afbouwstrips voor paroxetine samengesteld. Momenteel werken Cinderella en Harder aan hetzelfde concept, maar dan voor het medicijn venlafaxine.

Cinderella Therapeutics is de eerste not for profit organisatie in Nederland die nieuwe geneesmiddelen of behandelingen beschikbaar wil maken tegen een aanvaardbare prijs. Cinderella richt zich op veelbelovende middelen die niet door de industrie worden ontwikkeld omdat ze onvoldoende winst zullen opleveren: dergelijke verwaarloosde uitvindingen noemt Cinderella stiefkindgeneesmiddelen.

De initiatiefnemers geloven dat het mogelijk is om door het loslaten van winstdoelstelling en in samenwerking met klinische onderzoekers en financiële steun van sympathisanten stiefkindgeneesmiddelen alsnog bij de patiënt te brengen.