200 bezoekers Landelijke Dag: Depressie voorkomen: wat werkt voor jou?

7 juni 2017

De Depressie Vereniging kijkt met tevredenheid terug op de Landelijke Dag van zaterdag 20 mei. Bijna 200 mensen namen de moeite naar Zeist te komen voor het thema ‘Depressie voorkomen: wat werkt voor jou?’

“Ik hoop dat jullie een boeiende dag hebben en leuke gesprekken. Dat je iets kleins opsteekt wat er uiteindelijk voor zorgt dat je weer verder komt”, aldus directeur Nathalie Kelderman bij de opening. Het werd een gevarieerde dag met aandacht voor actueel onderzoek, zingeving, leefstijl, methoden om terugval te voorkomen, afbouw van medicatie en veel ervaringsverhalen.

Eyeopeners

Deelnemers konden hun eyeopener van de dag achterlaten op papier of op Facebook. De meest aansprekende eyeopener kwam van Edith te Hennepe. Zij schreef: “het beeld van een schommelende (wel-niet) omvallende kano beschrijft heel treffend het begin van ‘ondergaan’ en hoe moeilijk het is om te weten dat je vlak bij het oppervlak bent, met alle toegang tot helderheid, maar dat het onbereikbaar lijkt te zijn.”  Edith heeft een boekenpakket ontvangen.

Kelderman na afloop: “Dit was onze derde Landelijke Dag. We hebben veel mensen gesproken en enthousiaste reacties gehad. En we hebben 20 nieuwe leden erbij! Een steun in de rug voor ons als vereniging.”

Brochure:  inzichten van de dag

Heb je de dag gemist? Geen nood: in deze brochure vind je de belangrijkste inzichten van deze dag!

Dank!

De dag is mede georganiseerd door de Universiteit Utrecht en de Depressiestudie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De locatie, het congrescentrum van Achmea, is kosteloos ter beschikking gesteld door zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Dank aan allen die hun medewerking verleenden, waaronder hoogleraar klinische psychologie Claudi Bockting, ervaringsdeskundige Jeroen Bastiaansen, ervaringsdeskundige en zangeres Marie-José van Aken, psycholoog en onderzoeker Carolien Wentink, onderzoeker en ervaringsdeskundige Peter Groot, huisarts Ellen Brand-Piek, emiritus hoogleraar psychiatrie en psychotherapie Frank Koerselman, ervaringsdeskundige en fotograaf Martine Sollie, creatief coach Mariken Ploos van Amstel, auteur en chef boeken van de Volkskrant Wilma de Rek, ervaringsdeskundige en blogster Eleanor Crick, mindfulnesstrainer Krieno Buurma, de vrijwillig gespreksbegeleiders van de lotgenotengroepen van de vereniging onder leiding van Kristin Swennes en dagvoorzitter Astrid Feiter.

Dank ook aan alle ondersteunende vrijwilligers!